OPUBLIKOWANO: 20 LIPCA 2018
Inteligencja niższa niż przeciętna – praca z dzieckiem
Dzieci badane w poradni, których intelekt określany jest jako poniżej przeciętnej, nazywane są „szarą strefą”. Choć możliwości poznawcze tych dzieci są znacznie ograniczone, nie kwalifikują się one do kształcenia specjalnego, zatem muszą podołać zadaniom takim samym jak ich zdolniejsi rówieśnicy. Dlatego bardzo istotna jest rola poradni we wsparciu tych dzieci, w kształtowaniu ich środowiska, doborze zajęć i terapii. Pozbawione pomocy nie tylko nie wykorzystają swojego i tak zaniżonego potencjału intelektualnego, ale również ich sprawność intelektualna, możliwości rozwoju oraz nabywania umiejętności i wiedzy koniecznych do życia w otaczającym je świecie będą w znacznym stopniu ograniczone.
Badanie ilorazu inteligencji
Badanie ilorazu inteligencji ma na celu określenie możliwości intelektualnych dziecka. Pozwala przewidzieć, jak wiele może ono osiągnąć w swoim życiu. Uczniowie poddawani są badaniu głównie po to, aby wesprzeć ich rozwój i kształtować warunki wzrastania w taki sposób, by w pełni wykorzystać ich wrodzony potencjał. Według różnych źródeł kilkanaście procent populacji osiąga iloraz inteligencji poniżej przeciętnej. W każdym zespole klasowym jest dwoje lub troje takich dzieci. Według testu Wechslera osiągają one iloraz inteligencji pomiędzy 84 a 70 punktami. Chociaż wszystkie mają bardzo ograniczone możliwości intelektualne, nie stanowią jednorodnej grupy, rozwój każdego z nich determinują inne czynniki.
Do pierwszej grupy należą dzieci, których trudności rozwojowe wynikają z zaniedbań pedagogicznych. Wychowując się w niesprzyjających warunkach ekonomicznych, emocjonalnych i/lub społecznych, pozbawione są bodźców stymulujących ich rozwój poznawczy. Nie wykorzystują w pełni swojego potencjału intelektualnego podczas procesu rozwoju. Konsekwencją jest osiąganie niskich wartości ogólnych w testach inteligencji. Ponieważ wrodzony potencjał jest dość wysoki, dzieci te mają dobre tempo uczenia się i dzięki odpowiednim oddziaływaniom dydaktyczno-wychowawczym mogą szybko nadrobić zaległości rozwojowe.
Drugą grupę stanowią dzieci z powolnym, lecz poprawnym przebiegiem procesów poznawczych. Są to uczniowie, którzy na wykonanie powierzonych im zadań potrzebują więcej czasu. Dlatego w testach, w których obowiązuje limit czasowy, osiągają zaniżony wynik w stosunku do rzeczywistego ilorazu inteligencji.
Do trzeciej grupy należą dzieci, których ogólny wynik w teście inteligencji zostaje obniżony ze względu na parcjalne i fragmentaryczne deficyty rozwoju psychoruchowego. Charakteryzuje je nieharmonijny rozwój umysłowy.
Kolejną grupą są dzieci, których rzeczywisty poziom intelektualny jest poniżej normy, jednak dzięki intensywnej stymulacji przez środowisko i dobrej pamięci mechanicznej mogą one osiągnąć w badaniu inteligencji wynik zafałszowany, lepszy od rzeczywistego.
Ostatnią grupę stanowią natomiast dzieci o poziomie inteligencji istotnie niższym niż przeciętny. Dzieci te we wszystkich skalach testu inteligencji Wechslera uzyskują wyniki poniżej przeciętnej.
Charakterystyka


