OPUBLIKOWANO: 29 CZERWCA 2018
Dotacje oświatowe po zmianach – część II
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203).
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych wprowadziła spore modyfikacje nie tylko w Karcie nauczyciela, ale także w kwestiach związanych z dotacjami oświatowymi. Kontynuujemy cykl artykułów, w którym przybliżamy owe zmiany.
W pierwszej części omówione zostały zagadnienia związane m.in. z ustalaniem wysokości dotacji, wydatkami bieżącymi oraz statystyczną liczbą uczniów. W drugiej wyjaśniamy, w jaki sposób obliczyć podstawę dotacji, gdy przedszkole gminne funkcjonuje w zespole. Omawiamy również zasady obliczania liczby uczniów jednostki dotowanej.
Obliczanie podstawy dotacji w zespołach
Dotacje dla szkół i przedszkoli połączonych w zespół są przekazywane na jeden rachunek zespołu, przy czym podkreślić należy, że ich kwota jest nadal oddzielnie liczona i oddzielnie rozliczana (art. 34 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Funkcjonowanie samorządowych szkół i przedszkoli w obrębie zespołu powoduje trudności w obliczeniu wysokości dotacji oświatowej w sytuacji, w której przepisy odsyłają do wydatków bieżących odnoszonych do przedszkoli lub szkół jednostek samorządu terytorialnego. To zespół, jako całość, jest przecież jednostką budżetową, co powoduje, że ani szkoła, ani przedszkole nie prowadzą gospodarki finansowej, a dochody i wydatki na prowadzenie działalności są obejmowane jednym planem finansowym zespołu.
Problemy w przypadku funkcjonowania samorządowego zespołu mogą wystąpić przy wyliczaniu:
- dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli,
- dotacji dla publicznej i niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego,
- dotacji na ucznia oddziału przedszkolnego szkoły podstawowej.
Ważne!
Aby obliczyć wydatki bieżące samorządowych szkół lub samorządowych przedszkoli, które działają w ramach zespołu, należy wydzielić w wydatkach bieżących zespołu wydatki dotyczące prowadzonych i zespolonych w nim szkoły lub przedszkola.
Warto przy tym podkreślić, że ustalenie sposobu podziału wydatków wspólnych zespołu pomiędzy poszczególne jednostki oświatowe nie zostało określone przepisami. W sprawach spornych o podział wydatków bieżących, gdy mamy do czynienia z zespołem, a beneficjent nie przedstawi oficjalnego i normatywnego klucza podziału wydatków, sądy powszechne dążą do doprowadzenia do konsensusu między stronami odnośnie ustalenia takiego podziału. Klucz podziału ustala w takiej sytuacji biegły sadowy.
Obliczenie podstawy dotacji, gdy jednostka samorządu terytorialnego nie prowadzi jednostki oświatowej takiej jak jednostka dotowana
Ustawodawca zrezygnował co do zasady z wyliczenia dotacji na podstawie wydatków bieżących szkoły danego typu i rodzaju, pozostawiając taką metodologię jedynie w odniesieniu do przedszkoli.
Zgodnie z przepisami (art. 10 ust. 3 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych) ilekroć w przepisach jest mowa o najbliższej gminie prowadzącej przedszkole, należy przez to rozumieć w przypadku odpowiednio gminy wiejskiej, gminy miejsko-wiejskiej, gminy miejskiej, miasta na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców albo miasta na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców gminę graniczącą:
- będącą odpowiednio gminą wiejską, gminą miejsko-wiejską, gminą miejską, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców albo miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców oraz
- prowadzącą co najmniej jedną przedszkole, w którym zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie przekraczają 50 proc. jego zaplanowanych wydatków bieżących, niebędące przedszkolem specjalnym, oraz


