Powoływanie IOD-a w przedszkolu niepublicznym
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1),
- Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2018 r. Nr 127 poz. 2),
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203).
25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (RODO). Do nowych obowiązków wynikających z tego aktu należy powołanie Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IOD-a), który zastąpi obecnego Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI-ego).
W różnych opracowaniach nt. RODO pojawia się teza, że w niepublicznych przedszkolach nie ma konieczności powołania IOD-a. Warto się zastanowić, czy ma ona uzasadnienie w obowiązujących regulacjach. Czy rzeczywiście – w przypadku przedszkola niepublicznego prowadzonego przez inną niż jednostka samorządu osobę prawną lub osobę fizyczną – powołanie IOD-a jest nieobowiązkowe?
Co wynika z przepisów?
Powołanie IOD-a jest obligatoryjne w pewnych kategoriach podmiotów wskazanych w art. 37 ust. 1 RODO. Warto zauważyć, że przepis ten został sprostowany 23 maja 2018 r., czyli tuż przed wejściem RODO w życie.
Zgodnie z obecnym brzmieniem regulacji art. 37 RODO administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają inspektora ochrony danych zawsze wtedy, gdy:
- przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości,
- główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę lub
- główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych lub danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych.
Aby stwierdzić, czy w przedszkolu niepublicznym trzeba powołać IOD-a, należałoby przeanalizować każdy z tych przypadków.
Podstawowy argument przeciwko realizacji obowiązku powołania IOD-a wynika z faktu, że przedszkole niepubliczne nie może zostać uznane za podmiot publiczny w rozumieniu art. 37 RODO. Przedszkole może być uznane za podmiot publiczny wyłącznie wówczas, gdy spełni kryteria wskazane w art. 9 nowej polskiej Ustawy o ochronie danych osobowych. Według tego przepisu przez organy i podmioty publiczne obowiązane do wyznaczenia inspektora, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a RODO, rozumie się:
- jednostki sektora finansów publicznych,
- instytuty badawcze,
- Narodowy Bank Polski.
Przez jednostki sektora finansów publicznych rozumie się natomiast podmioty wymienione w art. 9 Ustawy o finansach publicznych, w tym jednostki budżetowe. Jest to forma organizacyjno-prawna, przy wykorzystaniu której działają przedszkola, ale wyłącznie te prowadzone przez samorząd, o czym przesądza z kolei treść art. 4 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych


