OPUBLIKOWANO: 29 CZERWCA 2018
Przeniesienie wychowanka przedszkola do innego budynku
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649 ze zm.),
- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 marca 2014 r. (I OSK 3045/13).
Podczas pracy przedszkola mogą pojawić się sytuacje nieoczekiwane, związane np. z nieplanowanymi remontami czy awariami, gdy nie ma możliwości zapewnienia odpowiedniej liczby sal dla wychowanków i konieczne jest znalezienie dla nich innego miejsca.
Zgodnie z § 12 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli przedszkole jest jednostką nieferyjną. Nie oznacza to jednak, że przerwy w jego działalności mogą być ustalane przez dyrektora dowolnie. Jak wskazuje ww. regulacja, przerwy te ustala organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – na wspólny wniosek dyrektora i rady rodziców. Dyrektor może się zatem zwrócić z wnioskiem o ustalenie przerwy, ale nie ma prawa zadecydować o niej samodzielnie.
Pojawia się zatem pytanie: czy w nagłej sytuacji dyrektor może wskazać rodzicom wychowanków inny budynek niż przedszkole – jako miejsce, w którym odbywać się będą zajęcia przedszkolne?
Kwestia ta jest szczególnie istotna w przypadku, gdy to organ prowadzący (wójt, burmistrz, prezydent miasta) wymaga od dyrektora przeniesienia uczniów. Czy istnieje podstawa do podjęcia przez dyrektora takiej czynności? Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy organ prowadzący zabezpieczył miejsce w innym przedszkolu w danej gminie, a dyrektorowi pozostaje jedynie wskazać to przedszkole jako miejsce prowadzenia zajęć. Czy zatem dyrektor może przenieść uczniów do innego przedszkola, czy też do dokonania takiej czynności musi mieć podstawę w postaci odpowiedniego działania organu prowadzącego?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba zwrócić uwagę na Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 marca 2014 r., w którym sąd stwierdził, że zmiana dowolnego elementu aktu założycielskiego szkoły jest przekształceniem tej szkoły (art. 59 ust. 6 Ustawy o systemie oświaty – dalej: uso.). Zdaniem sądu „przekształcenie" to literalnie „zmiana czegoś”, a w tym przypadku dochodzi właśnie do zmiany elementów konstytutywnych dla bytu prawnego szkoły, tj. wspomnianego aktu założycielskiego.
Wyrok ten dotyczy szkoły, ale ma zastosowanie również do przedszkoli, bowiem elementy aktu założycielskiego przedszkola są takie same jak w przypadku szkół. Choć Wyrok ten odnosi się do regulacji uso. – w zakresie, na który powołał się sąd, została już ona zastąpiona przez regulacje Ustawy Prawo oświatowe


