OPUBLIKOWANO: 29 CZERWCA 2018
Monitoring w szkole po RODO
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2007 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2007 r. Nr 163 poz. 1155 ze zm.),
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996).
W ciągu ostatnich lat wiele szkół zdecydowało się na zainstalowanie systemów kamer mających na celu poprawę stopnia wykrywalności przestępstw popełnianych na ich terenie. System monitoringu wizyjnego z pewnością zwiększa poczucie bezpieczeństwa zarówno uczniów, jak i nauczycieli, działając prewencyjnie, a także faktycznie ułatwiając ujęcie sprawcy kradzieży czy pobicia. Z innej strony – montowane w szkołach kamery wzbudzają pewne wątpliwości natury etycznej (potencjalna możliwość naruszenia prawa do prywatności, uznawanego za formę dóbr osobistych chronionych na podstawie przepisów prawa cywilnego) i prawnej. Dotychczas w Polsce nie funkcjonowały przepisy regulujące zasady umieszczania kamer w szkołach i placówkach oświatowych. Stan ten uległ zmianie w ostatnim czasie, wraz z rozpoczęciem obowiązywania przepisów RODO, a także wydanych w związku z nim nowych przepisów krajowych.
Monitoring wizyjny w szkołach przed 25 maja 2018 r.
W dotychczasowym stanie prawnym jednym z niewielu aktów prawnych odnoszących się wprost do problematyki montowania kamer w szkołach i placówkach oświaty było Rozporządzenie w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach. Rozporządzenie to było konsekwencją realizowanego w latach 2007–2009 rządowego programu „Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach”, mającego za zadanie wesprzeć organy prowadzące w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach. Rozporządzenie przewidywało możliwość zakupu oraz instalacji zestawów do monitoringu wizyjnego w dwóch wersjach (standardowej i z dodatkowym wyposażeniem) w szkołach, które nie dysponowały dotychczas takim sprzętem, a także możliwość dokonania modernizacji bądź rozszerzenia systemu monitoringu działającego już w danej szkole. Rozporządzenie, poza wskazaniem miejsc instalacji kamer, nie regulowało w żaden sposób dozwolonego zakresu korzystania przez szkołę z systemu monitoringu w celu sprawowanego nadzoru (w tym zwłaszcza praw i obowiązków podmiotu prowadzącego monitoring czy kwestii związanych z ochroną danych osobowych). Rozporządzenie stanowi jednak dowód na to, że ustawodawca dopuszczał już w stanie prawnym przed 25 maja 2018 r. jako jedną z form zapewniania bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki systemy monitoringu wizyjnego, pomimo braku stosownych uregulowań w tym zakresie w innych aktach prawnych. Na problem braku odpowiednich przepisów zwracał także uwagę Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, wskazując, że współczesne systemy kamer monitorujących pozwalają na bezproblemowe zidentyfikowanie osób nagranych (co jest oczywistym celem tego typu systemów), co tym samym może doprowadzić do naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.
Wpływ RODO na monitoring wizyjny w szkołach
Stan ten uległ zmianie 25 maja 2018 r., a więc z chwilą rozpoczęcia obowiązywania słynnego już RODO [formalnie –


