Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 7 CZERWCA 2019
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego –
najważniejsze informacje
Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze
zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie
wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).
Jednym z obowiązków spoczywających na dyrektorze przedszkola publicznego jest
konieczność przedstawienia wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
w całym roku szkolnym. Należy to uczynić na zebraniu rady pedagogicznej, w terminie do 31
sierpnia. Tradycyjną formą realizacji tego obowiązku jest sprawozdanie z nadzoru
pedagogicznego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu?
Termin przedstawienia wniosków z nadzoru pedagogicznego
Sierpniowe zebranie rady pedagogicznej to tradycyjnie okres podsumowań kończącego się
roku szkolnego. Co oczywiste, również przepisy prawa kładą na to nacisk, wskazując, że
dyrektor przedszkola powinien przedstawić radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy
w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
oraz informacje o działalności przedszkola (art. 69 ust. 7 Ustawy Prawo oświatowe). Przepis
ten nie precyzuje terminu, w jakim powinno się przekazać ww. informacje, jednak należy go
czytać razem z § 24 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z nim
dyrektor przedszkola przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej wyniki i wnioski ze
sprawowanego nadzoru pedagogicznego w terminie do 31 sierpnia. Przepisy wskazują zatem
jeden konkretny termin realizacji ww. obowiązku. Optymalnym rozwiązaniem jest
przedstawianie informacji o sprawowanym nadzorze na koniec każdego półrocza.
Forma sprawozdania
Przepisy nie określają sposobu prezentacji wniosków. Wnioski nie muszą przyjmować formy
pisemnego sprawozdania. Jednak jest to forma skuteczna i powszechnie praktykowana.
Umożliwia ona uporządkowanie wielu ważnych kwestii mających wpływ na funkcjonowanie
placówki – również w kolejnym roku szkolnym. Regulacje dotyczące wymagań w zakresie
sprawowanego nadzoru rozsiane są w kilku różnych aktach prawnych – sprawozdanie
pozwala na ujęcie ich w jednym dokumencie, umożliwiając ocenę realizacji poszczególnych
wymagań i obowiązków. W celu ustalenia treści dokumentu powinno się najpierw określić
zakres nadzoru.
Przepisy ustawowe
Na mocy art. 60 ust. 7 Ustawy Prawo oświatowe dyrektor przedszkola sprawuje nadzór
pedagogiczny w stosunku do osób zatrudnionych w kierowanej przez niego placówce.
Natomiast ogólny zakres nadzoru pedagogicznego sprawowanego w jednostkach oświaty,
w tym także w przedszkolach, określa art. 55 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tym
przepisem nadzór pedagogiczny polega na:
• obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia
i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej danej jednostki oświatowej,
• ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej m.in. przedszkoli,
• udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych,
• inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań
w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych,
organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji
uczniów.
Przy czym w stosunku do ww. pkt. 1 i 2 nadzorowi podlegają w szczególności:
• posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia
przydzielonych im zajęć,
• realizacja podstaw programowych,
• przestrzeganie statutu przedszkola,
• przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych
prawach,
• zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki.
Przepisy rozporządzenia
Zakres sprawowanego nadzoru pedagogicznego, będącego następnie przedmiotem
podsumowania w sprawozdaniu, jest również określony w Rozporządzeniu w sprawie
nadzoru pedagogicznego. Chodzi tu zwłaszcza o § 22 tego aktu, zgodnie z którym dyrektor
przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,
w ramach realizacji nadzoru:
• przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia
jakości pracy przedszkola (przy czym ewaluację wewnętrzną przeprowadza się
w odniesieniu do zagadnień uznanych w przedszkolu za istotne w jej działalności),
• kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
przedszkola,
• wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: diagnozę pracy
przedszkola, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do
doskonalenia zawodowego, prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie
szkoleń i narad;
• monitoruje pracę przedszkola.
W celu realizacji powyższych zadań dyrektor we współpracy z nauczycielami zajmującymi
stanowiska kierownicze:
• analizuje dokumentację przebiegu nauczania,
• obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej
przedszkola.
Sprawozdanie a plan
Dla sporządzania sprawozdania z nadzoru pedagogicznego niebagatelne znaczenie ma także
treść obowiązującego w kończącym się roku szkolnym planu nadzoru pedagogicznego.
Plan nadzoru pedagogicznego powinien zostać opracowany z uwzględnieniem wniosków
z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym oraz
z uwzględnieniem podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. Oznacza
to, że sprawozdanie oraz plan powinny tworzyć logiczną całość. Podstawą sporządzenia
sprawozdania jest analiza wyników i wniosków z realizowanego w kończącym się roku
szkolnym nadzoru pedagogicznego (prowadzonego na podstawie planu nadzoru –
sprawozdanie musi więc do tego planu nawiązywać), natomiast plan nadzoru na kolejny rok
szkolny nie może zostać sporządzony bez uwzględnienia w nim wniosków z nadzoru
sprawowanego roku poprzednim. Jak widać, sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego oraz
plan nadzoru pozostają ze sobą w ścisłym związku.
Treść planu nadzoru
Obecnie obowiązujące Rozporządzenie (w oparciu o § 23 ust. 3) zakłada, że w planie nadzoru
powinny się znaleźć:
• przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia,
• tematyka i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli
przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i
opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
• zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
• plan obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających
z działalności statutowej przedszkola,
• zakres monitorowania pracy przedszkola (przez "monitorowanie” należy rozumieć tu
działania prowadzone w przedszkolu, obejmujące zbieranie i analizę informacji
o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności
statutowej placówki).
Wykorzystanie wyników nadzoru
Z kwestiami sprawozdania i planu z nadzoru związana jest również istotna kompetencja rady
pedagogicznej, określona w art. 70 ust. 1 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tym
przepisem jedną z kompetencji stanowiących rady pedagogicznej jest ustalanie sposobu
wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego (w tym sprawowanego nad przedszkolem
przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny) w celu doskonalenia pracy przedszkola.
Sprawozdanie powinno być punktem wyjścia do podjęcia przez radę stosownej uchwały, do
której prowadzą następujące kroki:
• dyrektor przedstawia wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego na
zebraniu rady pedagogicznej – do 31 sierpnia,
• rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania
wyników nadzoru pedagogicznego (w tym sprawowanego nad placówką przez organ
sprawujący nadzór pedagogiczny) w celu doskonalenia pracy przedszkola (swoiste
wskazówki dla dyrektora podczas opracowywania planu nadzoru pedagogicznego),
• opracowanie i przedstawienie na zebraniu rady pedagogicznej planu nadzoru
pedagogicznego (najpóźniej do 15 września).
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego a wymagania stawiane przedszkolom
Z problematyką nadzoru pedagogicznego (w tym zwłaszcza przeprowadzanych
w przedszkolach ewaluacji zewnętrznych), a także szeroko pojętą działalnością przedszkola
pozostają w bezpośrednim związku wymagania stawiane przedszkolom w Rozporządzeniu
w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Należy przypomnieć, że zgodnie z art. 44 ust.
1 Ustawy Prawo oświatowe przedszkola powinny podejmować niezbędne działania w celu
tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków
niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju
organizacyjnego. Powyższe działania dotyczą:
• efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań
statutowych,
• organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
• tworzenia warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności, uczniów,
• współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
• zarządzania przedszkolem.
Chociaż obecne Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek nie odnosi się
do wszystkich wykonywanych przez przedszkole zadań i czynności, to jednak stanowi ono
pewien wzór, pozwalający na realizację stawianych przedszkolu zadań, uznawanych za
priorytetowe w działalności placówki. Wybór środków służących realizacji określonych
w Rozporządzeniu wymagań zależy już od decyzji podjętych przez osoby zarządzające danym
przedszkolem, a także od specyfiki panującej w placówce, uzależnionej od lokalnego
środowiska i jego potrzeb. Niemniej jednak sformułowane i opisane w treści aktu wymagania
mogą być dla dyrektora punktem wyjścia do przedstawienia w sprawozdaniu informacji na
temat funkcjonowania przedszkola, a także jakości jego pracy.