Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 CZERWCA 2018

 

Godziny ponadwymiarowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2009 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz.U. z 2009 r. Nr 60 poz. 494 ze zm.).

 

W odpowiedzi na interpelację Nr DWST.WPZN.054.4.2015.MJ z 2 lutego 2015 r. udzieloną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej czytamy, że „nauczyciele poradni psychologiczno-pedagogicznych, oraz nauczyciele: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi nie realizują w znaczeniu dosłownym zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz takich samych, jak np. nauczyciele przedmiotów edukacyjnych albo wychowawcy świetlic szkolnych.

 

Jednak zapis art. 42 ust. 2 pkt 1 Ustawy Karta nauczyciela jednoznacznie wskazuje, że nauczyciele wymienieni w art. 42 ust. 3 i nauczyciele, o których mowa w art. 42 ust. 7 pkt 3 ww. Ustawy, realizują zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, a różni ich jedynie wymiar tych zajęć.

 

W związku z faktem, że ustawodawca rozszerzył znaczenie „zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych”, per analogiam (wnioskowanie na podstawie podobieństwa – przyp. red.) można rozszerzyć wykładnię art. 35 ust. 1 Ustawy Karta nauczyciela, zgodnie z którą godziny ponadwymiarowe mogą mieć przydzielone także nauczyciele poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczyciele: pedagodzy, psycholodzy, logopedzi lub doradcy metodyczni. Należy jednak pamiętać, że godziny ponadwymiarowe mogą być przydzielone nauczycielowi wyłącznie w szczególnych wypadkach oraz w wymiarze nieprzekraczającym połowy tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć tego nauczyciela. W ww. przepisie ustawodawca dokonał regulacji dotyczącej nauczycieli bez bliższego określenia, a więc zgodnie z art. 3 pkt 1 Ustawy Karta nauczyciela należy rozumieć, że dotyczy on także m.in. nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Ponadto żaden inny przepis ww. Ustawy nie wyłącza ich spod działania art. 35 Ustawy Karta nauczyciela.

 

Odpowiedź ta jest niezwykle przydatna, wskazuje bowiem wyraźnie stanowisko MEN w podstawowej kwestii – czy nauczyciele poradni mogą mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe czy też taka możliwość ich nie dotyczy. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 35 ust. 1 Karty nauczyciela w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Literalnie odczytywany ten przepis wyraźnie wskazuje, że przydzielenie godzin ponadwymiarowych może być podyktowane wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Tymczasem nauczyciele poradni nie są nauczycielami realizującymi konkretny program nauczania, co wydawałoby się wykluczać ich z grona odbiorców tej regulacji. MEN przyjęło jednak stanowisko, że do dokonania wiążącej interpretacji art. 35 Karty nauczyciela należy odwołać się do tabeli znajdującej się w art. 42 ust. 3 tej Ustawy