Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 16 GRUDNIA 2022
Instrukcja archiwalna w poradni
Opracował: Grzegorz Madej, prawnik, specjalista z zakresu ochrony danych osobowych w administracji i biznesie, inspektor ochrony danych; zaktualizowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor zespołu szkół, nauczycielka języka polskiego w gimnazjum, ekspert ds. awansu zawodowego oraz edukator ośrodka doskonalenia nauczycieli, laureatka Ogólnopolskiego Programu „Twórczy nauczyciel – Twórcza Edukacja”
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.),
• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych z dnia 18 stycznia 2011 r. (Dz.U. z 2011 r. Nr 14 poz. 67).
Instrukcja archiwalna jest ostatnim z trzech przepisów kancelaryjno-archiwalnych niezbędnych do sprawnego i prawidłowego funkcjonowania systemu obiegu dokumentacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz prawidłowego działania składnicy akt.
Jest to dokument określający organizację, zadania i zakres działania składnicy akt. Reguluje także szczegółowe zasady i tryb postępowania z przechowywaną w składnicy akt dokumentacją. Instrukcja powinna zawierać zasady postępowania z wszelką dokumentacją spraw zakończonych w danej placówce, niezależnie od techniki jej wytworzenia, postaci fizycznej oraz zawartych w niej informacji. W przypadku poradni psychologiczno-
-pedagogicznych przepisem obligującym do utworzenia składnicy akt jest art. 36 Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Zgodnie z tym przepisem kierownik jednostki organizacyjnej (tj. dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej) zobowiązany jest:
• zapewnić ochronę przed zniszczeniem lub utratą dokumentacji gromadzonej w składnicach akt,
• umożliwić właściwemu archiwum państwowemu nadzór nad brakowaniem dokumentacji przechowywanej w składnicach akt,
• zapewnić prowadzenie ewidencji dokumentacji przechowywanej w składnicach akt.
Dla zrealizowania tego obowiązku dyrektor poradni powinien zarządzeniem wprowadzić do stosowania w placówce instrukcję archiwalną (dokument najczęściej określany jako „Instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego/zakładowej składnicy akt”). W celu opracowania jej należy posiłkowo korzystać z regulacji zawartych w Rozporządzeniu w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Jest to akt prawny regulujący funkcjonowanie archiwów zakładowych tworzonych i prowadzonych przez organy gminy i związki międzygminne, organy powiatu, organy samorządu województwa i organy zespolonej administracji rządowej w województwie, a także urzędy obsługujące te organy. Instrukcja archiwizacyjna, zgodnie z ww. Rozporządzeniem, powinna opisywać następujące zagadnienia:
• organizacja i zadania archiwum zakładowego,
• lokal archiwum zakładowego,
• przejmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego,
• przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji,
• przeprowadzanie skontrum dokumentacji w archiwum zakładowym oraz porządkowanie dokumentacji w archiwum zakładowym,
• udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym,
• wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego,
• brakowanie dokumentacji niearchiwalnej,
• przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego,
• sprawozdawczość archiwum zakładowego.