Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 30 MAJA 2018

 

Zajęcia pozalekcyjne

 

Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658).

 

Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo oświatowe (art. 1 ust. 20) system oświaty zapewnia w szczególności warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego.

 

Zajęcia pozalekcyjne są zatem formą aktywności szkół, która nie jest określona szczegółowymi przepisami i którą szkoły mogą realizować w celu rozwijania i zaspakajania indywidualnych potrzeb ucznia. Oferta zajęć pozalekcyjnych wynika z diagnozy potrzeb uczniów. W szkole mogą być organizowane zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, ze środków finansowych przekazywanych przez organ prowadzący. Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, opiniuje rada pedagogiczna, stosownie do art. 70 ust. 2 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe. Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych jest dobrowolny, a nadzór pedagogiczny nad realizacją zajęć pozalekcyjnych sprawuje dyrektor szkoły.

 

Zadania statutowe szkoły muszą być określone w statucie

 

W ramach innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 42 ust. 2d Ustawy Karta nauczyciela (dalej: KN), nauczyciel realizuje m.in. zadania i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów. Jednak w zakresie „innych zajęć i czynności” nauczyciel nie może prowadzić zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zajęć opieki świetlicowej. W ramach godzin statutowych mogą być natomiast prowadzone natomiast zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów.