OPUBLIKOWANO: 27 KWIETNIA 2018
Funkcjonowanie bibliotek szkolnych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60),
- Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 574),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 395 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Ministerstwo Edukacji Narodowej przykłada dużą wagę do rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Świadczy to o tym, jak duże znaczenie mają dla MEN-u promowanie czytelnictwa oraz rola i znaczenie bibliotek szkolnych. Warto także zauważyć, że biblioteki szkolne są nieodłączną częścią systemu edukacji.
Podstawa prawna funkcjonowania bibliotek szkolnych
Rola i znaczenie biblioteki szkolnej zostały wzmocnione w nowym prawie oświatowym, a przepisy odnoszące się do zadań biblioteki szkolnej zostały przeniesione do Ustawy Prawo oświatowe (dalej: upo.).
Art. 98 ust. 1 pkt 23 zawiera zapis, że w statucie szkoły zostaje uregulowana organizacja biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.
Zgodnie z art. 104 upo. organizacja biblioteki uwzględnia w szczególności zadania w zakresie:
- gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych, zgodnie z art. 22aj Ustawy o systemie oświaty, który stanowi, że czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły,
- tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,


