Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 KWIETNIA 2018

 

Projekt rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli – omówienie

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203).

 

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji dostępny jest Projekt nowego rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Rozporządzenie to będzie określać:

 

  • sposób odbywania stażu,
  • rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku nauczyciela o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego,
  • zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego,
  • tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych,
  • wzory zaświadczeń o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz
  • wzory aktów nadania stopni awansu zawodowego.

 

Opracowanie i wydanie nowego rozporządzenia podyktowane jest koniecznością dostosowania aktu wykonawczego do zmian w rozdziale 3a Karty nauczyciela (rozdział ten dotyczy awansu zawodowego nauczycieli). Zmiany do KN zostały wprowadzone Ustawą o finansowaniu zadań oświatowych. Nowe rozporządzenie zastąpi dotychczasowy akt obowiązujący w tym zakresie.

 

Terminy

 

Jak wskazuje uzasadnienie do nowego aktu, przepisy § 3–§ 4 Projektu regulują kwestie sposobu odbywania stażu, które pozostają tożsame z rozwiązaniami przyjętymi na gruncie obowiązującego obecnie Rozporządzenia. Proponuje się jednak skrócenie terminu składania przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniającego efekty rozwoju zawodowego dla nauczyciela oraz placówki, z 30 do 7 dni. Nowy termin, wraz z ustawowym terminem 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, w czasie którego dyrektor będzie dokonywał oceny pracy po zakończeniu stażu, ma pozwolić nauczycielom kończącym staż 31 maja na bezkolizyjne złożenie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego w terminie do 30 czerwca.

 

Obowiązki opiekuna stażu

 

W § 5 Projektu wskazano obowiązki opiekuna stażu. Jest to nowość w stosunku do obecnie obowiązującego Rozporządzenia, które mówi jedynie, że opiekun stażu przedstawia dyrektorowi przedszkola projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela. Zgodnie z projektem nowego rozporządzenia opiekun stażu w ramach swoich zadań:

 

  • współpracuje z nauczycielem odbywającym staż i wspiera go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, a w przypadku stażu nauczyciela stażysty w szczególności zapoznaje nauczyciela z dokumentami obowiązującymi w danym przedszkolu, w tym z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej,
  • współpracuje z nauczycielem odbywającym staż w tworzeniu planu rozwoju zawodowego, w szczególności uczestniczy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego na podstawie analizy słabych i mocnych stron nauczyciela oraz potrzeb przedszkola,
  • wspiera nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych,
  • umożliwia nauczycielowi odbywającemu staż uczestniczenie w prowadzonych przez siebie zajęciach, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu,
  • obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczyciela odbywającego staż, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu,
  • doskonali swoje umiejętności i wiedzę w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji opiekuna stażu,
  • dzieli się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawia z nauczycielem zajęcia prowadzone przez siebie oraz przez nauczyciela,
  • inspiruje i zachęca nauczyciela odbywającego staż do podejmowania nowych wyzwań zawodowych,