Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 7 STYCZNIA 2020
Dodatki dla nauczycieli przedszkoli
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, świadczy pomoc prawną w ramach własnej kancelarii, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego. Zaktualizował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz.U. z 2000 r. Nr 39 poz. 455 ze zm.) – uchylony,
• Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245),
• Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 30 listopada 2010 r. (sygn. akt IV SA/Wr 552/10),
• Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2013 r. (sygn. akt I OSK 203/13),
• Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 8 lipca 2008 r. (I PZP 3/08),
• Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 14 marca 2012 r. (PNK.I.4130.29.2012).
Pomimo wprowadzającej szereg zmian nowelizacji Karty nauczyciela nauczycielom wciąż przysługują różnego rodzaju dodatki, które wchodzą w skład ich wynagrodzenia. Jakie dodatki i na jakich zasadach są przyznawane nauczycielom przedszkoli? Czy w tym zakresie doszło do zmian w prawie?
Podstawa prawna przyznawania dodatków
Zgodnie z art. 30 ust. 1 KN wynagrodzenie nauczycieli składa się m.in. z dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy. Według art. 30 ust. 2 KN wysokość dodatków jest uzależniona odpowiednio od:
• okresu zatrudnienia,
• jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć,
• powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji oraz
• trudnych lub uciążliwych warunków pracy.
Poza ogólnymi przepisami KN regulującymi zasady przyznawania ww. dodatków należy również pamiętać o przepisach bardziej szczegółowych, zawartych w Rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Zasady przydzielania dodatków precyzuje także regulamin wynagradzania nauczycieli, wydawany przez organ prowadzący przedszkole (art. 30 ust. 6 KN).
Regulamin powinien określać m.in. wysokość stawek dodatków oraz szczegółowe warunki ich przyznawania. Dokument ten musi być zgodny z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa (w tym zwłaszcza z przepisami KN oraz ww. Rozporządzenia). Swoją treścią nie może wykraczać poza zakres upoważnienia do jego wydania wskazanego w art. 30 ust. 6 KN. W praktyce zdarza się bowiem, że organy prowadzące określają w regulaminach wynagradzania kwestie, do których uregulowania nie mają uprawnień, bądź bezpodstawnie zmieniają regulacje wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. W przypadku gdy dyrektor zauważy tego typu nieprawidłowości, wskazane jest skonsultowanie ich z organem prowadzącym. W przeciwnym razie może okazać się, że odpowiednie kroki poczyni organ nadzoru, stwierdzając sprzeczność z prawem uchwały będącej podstawą wydania regulaminu wynagradzania nauczycieli.
Według art. 30 ust. 8 KN środki przeznaczone na średnie wynagrodzenie nauczycieli (w skład którego wchodzą m.in. dodatki dla nauczycieli) zagwarantowane są przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei art. 30 ust. 10 KN umożliwia organom prowadzącym przedszkola zwiększanie środków na uposażenia nauczycieli, jednak kwoty przekraczające poziom średniego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 30 ust. 3 KN, mogą być przydzielane wyłącznie z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego lub ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (art. 30 ust. 10b KN). Oznacza to, że dyrektor przedszkola nie może bez porozumienia z organem prowadzącym zwiększać stawek dodatków dla nauczycieli ponad poziom określony w regulaminie ich wynagradzania.
Dodatek za wysługę lat
Podstawowe przepisy dotyczące dodatku za wysługę lat zostały określone w art. 33 KN. Stosownie do ust. 1 tej regulacji nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 1 proc. wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych, poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast w § 7 Rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy określono szczególne przypadki zaliczania okresów zatrudnienia oraz innych okresów uprawniających nauczycieli do dodatku za wysługę lat. Według zawartych tam przepisów:
• do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze,
• nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy (z pewnym wyjątkiem wskazanym poniżej); do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony; do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia,
• nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy jednocześnie w kilku przedszkolach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdym z przedszkoli wlicza się okresy zatrudnienia wskazane w pkt 1 powyżej.
Jak widać, zasady przyznawania dodatku za wysługę lat zostały określone w przepisach prawa powszechnie obowiązujących dosyć kompleksowo. Dotyczy to zwłaszcza sposobu ustalenia wysokości tego dodatku. Pozostawia to niewielkie pole manewru przy doprecyzowaniu tych zasad przez organ prowadzący w regulaminie wynagradzania nauczycieli. Przykładowo regulamin może wskazywać, czy dodatek za wysługę lat przysługuje za dni nieobecności nauczyciela w pracy z powodu niezdolności jej wykonywania wskutek choroby, konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem bądź chorym członkiem rodziny, za które nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
Do dodatku za wysługę lat bezpośrednie zastosowanie ma art. 39 ust. 1 i 3 KN. Na podstawie tych przepisów dodatek powinien zostać wypłacony po raz pierwszy z pierwszym dniem najbliższego miesiąca kalendarzowego następującego po dniu, w którym nauczyciel uzyskał prawo do dodatku bądź prawo do dodatku w wyższej postaci. Jeżeli prawo do dodatku stażowego bądź dodatku w wyższej postaci nauczyciel uzyskał pierwszego dnia danego miesiąca, wypłata wyższego wynagrodzenia powinna nastąpić jeszcze tego samego miesiąca. Ponadto dodatek, jako część wynagrodzenia, wypłacany jest nauczycielowi miesięcznie z góry w pierwszym dniu miesiąca. Jeżeli pierwszy dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, jest on wypłacany w dniu następnym.
Dodatek za warunki pracy
Zgodnie z art. 34 ust. 1 KN nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje dodatek za warunki pracy. Istnieje wykaz warunków stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom tego dodatku. Oznacza to, że nie przysługuje on za każdy rodzaj pracy, którą dyrektor czy organ prowadzący uznają za uciążliwą. Kwestię tę precyzują § 8 i 9 Rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Nauczycielowi pracującemu w warunkach, które kwalifikuje się jako zarazem trudne i uciążliwe, będą przysługiwały dwa odrębne dodatki: za pracę w warunkach trudnych oraz za pracę w warunkach uciążliwych (potwierdził to w swoim Wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu). Wysokość dodatku powinna zostać określona przez organ prowadzący w regulaminie wynagradzania nauczycieli.
Dodatek motywacyjny
Ogólne warunki przyznawania dodatku motywacyjnego zostały określone w § 6 Rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Do tych warunków należą:
• osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym,
• osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze,
• wprowadzanie innowacji pedagogicznych skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania,
• zaangażowanie w realizację innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych przedszkola, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci,
• szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem,
• realizowanie w przedszkolu zadań edukacyjnych wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Warto zwrócić uwagę, że organy prowadzące często w sposób błędny dokonują doprecyzowania warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, na co wielokrotnie wskazywały sądy. W Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2013 r., sygn. akt I OSK 203/13, wskazano, że dodatek motywacyjny jest związany z jakością świadczonej pracy i wykonywaniem dodatkowych zadań lub zajęć przez nauczyciela. Rada gminy, wypełniając upoważnienie ustawowe do unormowania kwestii dodatku motywacyjnego, ma uszczegółowić ogólne warunki określone w § 6 Rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, które dotyczą zagadnień związanych z procesem dydaktycznym, edukacją oraz kwestiami wychowawczo-opiekuńczymi. Wszelkie warunki, które wykraczają poza powyższe ramy, powinny być uznane za podjęte bez podstawy prawnej. Dopiero osiągnięcia, zaangażowanie lub szczególnie efektywne wypełnianie zadań uprawniają do otrzymania dodatku motywacyjnego. Kryterium tym nie może być wyłącznie poprawne wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów prawa i stosunku pracy. Z innej strony – należy zauważyć, że przyznanie dodatku motywacyjnego nie jest obecnie uzależnione od otrzymanej przez nauczyciela oceny pracy na podstawie art. 6a KN. Z tego względu dokonywanie przez dyrektora wewnętrznej oceny pracy nauczyciela na potrzeby przyznania dodatku motywacyjnego nie jest tożsame z dokonywaniem oceny pracy nauczyciela na podstawie art. 6a KN.
W obecnym stanie prawnym ocena pracy nauczyciela dokonywana na podstawie art. 6a KN nie jest wymieniona jako jeden z ogólnych warunków uzasadniających przyznanie nauczycielowi dodatku motywacyjnego. Zapis taki istniał natomiast w poprzednio obowiązującym Rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat, które wprost wskazywało w § 4 pkt 3, że do ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego należy m.in. ocena pracy nauczyciela. W aktualnych przepisach zrezygnowano z tego warunku (wszystko wskazuje zatem na to, że była to świadoma decyzja prawodawcy), chociaż należy mieć na uwadze, że kryteria dokonywania oceny pracy nauczyciela mogą w pewnym stopniu pokrywać się ze szczegółowymi warunkami przyznawania dodatku motywacyjnego określonymi przez poszczególne organy prowadzące w regulaminach wynagradzania nauczycieli (art. 30 ust. 6 pkt 1 KN). Każdorazowo jednak szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego muszą bazować na ogólnych warunkach określonych w § 6 Rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, wśród których brak jest warunku posiadania przez nauczyciela określonej oceny pracy. Tym samym regulamin wynagradzania nauczycieli nie może zakładać, że dodatek motywacyjny będzie np. przysługiwać wyłącznie tym nauczycielom, którzy posiadają wyróżniającą ocenę pracy.
Warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określane przez organy prowadzące w regulaminach wynagradzania nauczycieli wielokrotnie budzą wątpliwości i są częstym przedmiotem kontroli ze strony organów nadzoru i sądów administracyjnych. Wśród przykładowych naruszeń można wskazać:
• przekazywanie przez organ prowadzący obowiązku regulowania stawek i warunków przyznawania dodatku motywacyjnego innym organom,
• niejednoznaczne ustalenie wysokości dodatku motywacyjnego,
• delegowanie kompetencji do ustalenia regulaminu określającego zasady wypłacania dodatku motywacyjnego na dyrektora przedszkola oraz współdziałające z nim organizacje związkowe,
• określenie w uchwale ilości środków finansowych przeznaczonych na dodatki do wynagrodzeń w poszczególnych przedszkolach podlegających danemu organowi prowadzącemu,
• określenie warunków przyznania dodatku niemieszczących się w ogólnych warunkach wskazanych w § 6 Rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy,
• uzależnianie wypłaty dodatku motywacyjnego od posiadanych przez gminę środków finansowych (należy bowiem pamiętać, że prawo do tego dodatku zostało przyznane nauczycielom z mocy Ustawy),
• określanie w uchwałach organów prowadzących, kiedy dodatek ma być wypłacany, a kiedy nie przysługuje – zagadnienia te regulują bowiem przepisy KN lub Kodeksu pracy,
• wprowadzanie zasady, zgodnie z którą dodatek motywacyjny nie jest przyznawany osobom przebywającym na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 33 dni, osobom korzystającym z urlopów wychowawczych czy też w okresach nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy,
• wprowadzanie w regulaminie zasad cofania dodatku motywacyjnego (możliwość taka nie mieści się w delegacji ustawowej); należy pamiętać, że przyznany dodatek motywacyjny jest składnikiem wynagrodzenia nauczyciela, a więc jednocześnie staje się istotnym elementem umowy o pracę, w związku z czym jego zmiana na niekorzyść pracownika wymaga wypowiedzenia mu warunków płacy.
Jako nieprawidłowe należy wskazać takie zapisy regulaminu wynagradzania nauczycieli, które wprowadzają następujące warunki przyznania dodatku motywacyjnego:
• warunek prawidłowego prowadzenia dokumentacji szkolnej i pedagogicznej,
• warunek rzetelnego i terminowego wywiązywania się z poleceń służbowych,
• warunek posiadania wyróżniającej oceny pracy,
• warunek przestrzegania przez dyrektora dyscypliny budżetowej w oparciu o posiadane środki finansowe,
• warunek właściwego wykorzystania środków budżetowych na doposażenie przedszkola,
• warunek wydatkowania środków własnych po wnikliwym ustaleniu priorytetów w porozumieniu z upoważnionym organem przedszkola,
• warunek planowania i organizowania przedszkola w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dodatek funkcyjny
Wykaz stanowisk oraz sprawowanych funkcji uprawniających nauczycieli do dodatku funkcyjnego został określony w § 5 Rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Zgodnie z nim do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono:
• stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie przedszkola,
• sprawowanie funkcji:
o wychowawcy klasy,
o doradcy metodycznego lub nauczyciela konsultanta,
o opiekuna stażu,
o nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym.
Jak widać, przyznanie dodatku funkcyjnego jest uzależnione wyłącznie od sprawowania funkcji lub powierzonego stanowiska, przy czym organ prowadzący czy dyrektor nie mają możliwości rozszerzenia kręgu stanowisk lub funkcji, których pełnienie upoważnia do otrzymania tego dodatku. Uznaje się jednak, że dopuszczalne jest uzależnienie wysokości tego dodatku od wielkości przedszkola, jego warunków organizacyjnych czy też liczby wychowanków, czyli od elementów, od których zależą odpowiedzialność i nakład pracy, które są połączone ze sprawowaniem konkretnej funkcji. Wysokość tego dodatku nie powinna być uzależniona od takich czynników jak: złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska, warunki społeczne i środowiskowe, w jakich przedszkole funkcjonuje, oraz jakość pracy związanej z powierzonym stanowiskiem (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 14 marca 2012 r., PNK.I.4130.29.2012).
Dodatek wiejski
Nieco na uboczu powyższych przepisów znajduje się tzw. dodatek wiejski, przysługujący nauczycielom zatrudnionym na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców. Dodatek ten przetrwał dość istotne cięcia w uprawnieniach socjalnych przysługujących nauczycielom, które miały miejsce na początku 2018 r. W przeciwieństwie do wyżej opisanych dodatków, w przypadku wiejskiego organ prowadzący nie ma upoważnienia do określenia jego wysokości oraz warunków przyznawania i sposobu wypłacania. Wynika to z faktu, że ustawodawca kompleksowo ustalił w art. 54 ust. 5 KN, w jakich okolicznościach i w jakiej wysokości dodatek ten przysługuje. Jego podstawowa wysokość wynosi 10 proc. wynagrodzenia zasadniczego, przy czym organ prowadzący ma możliwość podwyższenia jego wysokości, jeżeli na terenie gminy występuje deficyt kadr.
Jednorazowy dodatek uzupełniający
Podstawą naliczania i wypłacania jednorazowego dodatku uzupełniającego są art. 30a i 30b KN. Przepisy te zobowiązują JST do przeprowadzania analizy osiągania średnich stawek wynagrodzenia w danej jednostce samorządu terytorialnego, a przy wystąpieniu różnicy w zakresie osiągania średniego wynagrodzenia w danej JST (w związku z brzmieniem art. 30 ust. 3 KN) organy prowadzące są zobowiązane do wypłacenia dodatku uzupełniającego. Przepis art. 30b KN zawiera natomiast kompetencję dla regionalnych izb obrachunkowych do kontrolowania przestrzegania spełniania powyższego obowiązku.
Obliczenie dodatku następuje według poniższego harmonogramu:
• do 20 stycznia JST przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku wydatków na wynagrodzenia nauczycieli,
• w przypadku gdy okaże się, że w danym JST nie zostały osiągnięte średnie płace gwarantowane na poziomie art. 30 ust. 3 KN, samorząd ustala kwotę różnicy pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a kwotą, jaka powinna zostać wypłacona zgodnie z art. 30 ust. 3 KN,
• obliczona powyżej różnica kwotowa pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi a wynagrodzeniem gwarantowanym na poszczególnych stopniach awansu zawodowego jest dzielona na liczbę nauczycieli, proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela,
• obliczona zgodnie z powyższymi zasadami kwota jest wypłacana nauczycielom do 31 stycznia, w podziale na poszczególne stopnie awansu zawodowego,
• jednostka samorządu terytorialnego sporządza do 10 lutego sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
• w terminie siedmiu dni od dnia sporządzenia powyższego sprawozdania JST przedkłada sprawozdanie m.in. dyrektorom podległych jednostek oświaty.
Przedszkola niepubliczne
Na zakończenie należy zauważyć, że powyższe przepisy znajdują obligatoryjne zastosowanie wyłącznie w przypadku przedszkoli publicznych, natomiast nie będą one stosowane w przedszkolach niepublicznych. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by nauczycielom zatrudnionym w przedszkolach niepublicznych były wypłacane analogiczne dodatki do wynagrodzenia, lecz będzie się to działo na zasadach określonych w umowach o pracę zawartych z poszczególnymi nauczycielami lub w regulaminach wynagradzania – jeżeli takie zostaną w przedszkolu niepublicznym przyjęte. Powyżej wskazane zasady wypłacania dodatków do wynagrodzenia nauczycielom zatrudnionym w przedszkolach publicznych mogą być punktem wyjścia do przygotowania odpowiednich dodatków dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach niepublicznych. Wprowadzenie dodatku motywacyjnego czy odpowiednika dodatku za wyróżniającą pracę z pewnością wpłynie na zwiększenie motywacji nauczyciela, a w rezultacie – jakości świadczonej przez niego pracy.