Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 KWIETNIA 2018

 

Przedszkola niepubliczne działające na prawach publicznych

 

Opracował: dr Paweł Kuczma, doktor nauk prawnych, radca prawny, nauczyciel akademicki, autor ponad 60 publikacji naukowych, w tym 4 książek

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r. poz. 450),
  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203).

 

Wprowadzenie

 

Obowiązujące przepisy nie przewidują procedury, na podstawie której możliwe byłoby przekształcenie przedszkola niepublicznego w publiczne. Taka zmiana charakteru placówki wymagałaby likwidacji jednej (prywatnej) i założenia – w oparciu o jej substrat majątkowy i osobowy – drugiej, tym razem publicznej. Przekształcenie spowodowałoby również zmiany po stronie właścicielskiej. Oznacza to, że transformacja placówki niepublicznej w publiczną nie jest obecnie możliwa.

 

Niemniej jednak przedszkole niepubliczne może prowadzić działalność w sposób zbliżony do placówki publicznej, czyli w oparciu o zasady właściwe dla przedszkola publicznego. Wiąże się to z koniecznością wprowadzenia pewnych rozwiązań polegających m.in. na dokonaniu zmian statutowych, zmianie zasad rekrutacji do przedszkola i innych regulacji, które są stosowane w przedszkolach publicznych. Aby dla właściciela placówki okazały się one korzystne, dobrze jest pozyskać z gminy dotację. Dzięki dotacji przedszkole prywatne może otrzymać pełne (stuprocentowe) dofinansowanie wydatków ponoszonych na jedno dziecko.

 

Wymogi do spełnienia

 

Aby przedszkole niepubliczne mogło zostać wskazane przez organ wykonawczy gminy do otrzymania dotacji, a więc funkcjonować tak jak placówka publiczna, powinno spełniać następujące warunki:

 

  • w placówce muszą być realizowane programy uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
  • czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nie może być krótszy niż czas ustalony przez radę gminy dla publicznych przedszkoli prowadzonych przez gminę (to znaczy co najmniej pięć godzin),
  • rekrutacja dzieci powinna być przeprowadzana w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, a ściślej – o zasady przyjmowania do publicznych przedszkoli określone w rozdziale 6 Ustawy Prawo oświatowe,
  • zatrudnieni nauczyciele powinni posiadać kwalifikacje określone w przepisach w tym zakresie,
  • opłaty za korzystanie z przedszkola nie mogą być wyższe niż ustalone przez radę gminy na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – placówka może pobierać opłaty tylko za czas przekraczający czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, ustalony przez organ prowadzący, nie krótszy jednak niż pięć godzin dziennie, w wysokości określonej przez radę gminy (opłata ta nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć ponad podstawę programową),