Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 KWIETNIA 2018

 

Kontrola i rozliczanie dotacji dla szkół

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

 

Od początku 2018 r. obowiązują nowe regulacje Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotyczące dotacji otrzymywanej przez niesamorządowe szkoły z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

 

W przeciwieństwie do Ustawy o systemie oświaty, nowa Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie zawiera dwóch odrębnych przepisów dających podstawę do podjęcia uchwał w sprawie rozliczania dotacji. Należy zauważyć, że na podstawie art. 80 ust. 4 uso. były podejmowane uchwały dotyczące trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2–3b tego przepisu, czyli dotacji udzielanych m.in. prowadzonym przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne publicznym szkołom.

 

Z kolei zgodnie z art. 90 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustalał tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a–1c i 2–3b tego aktu, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji. Uchwała ta dotyczyła zatem dotacji udzielanej m.in. niepublicznym szkołom, w tym szkołom posiadającym uprawnienia szkół publicznych. Regulacje art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 uso. stanowiły więc podstawę do przyjęcia uchwał w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji, a z uwagi na to rozdzielenie delegacji ustawowej częstą praktyką było podejmowanie dwóch uchwał, osobno tej dotyczącej jednostek publicznych oraz tej dotyczącej jednostek niepublicznych.

 

Z kolei Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie daje już podstawy do podjęcia dwóch uchwał dotyczących rozliczania dotacji, bowiem obecnie istnieje wyłącznie jeden przepis dający podstawę do podjęcia podobnej uchwały – art. 38 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Według tego przepisu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.