Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 13 KWIETNIA 2018

 

Kontrola i rozliczanie dotacji dla przedszkoli

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.),
  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 lutego 2012 r. (II GSK 42/11).

 

Od początku 2018 r. obowiązują nowe regulacje Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotyczące dotacji otrzymywanej przez niesamorządowe przedszkola z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

 

Uchwały w sprawie rozliczania dotacji

 

W przeciwieństwie do Ustawy o systemie oświaty (dalej: uso.) nowa Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie zawiera dwóch odrębnych przepisów dających podstawę do podjęcia uchwał w sprawie rozliczania dotacji. Należy zauważyć, że na podstawie art. 80 ust. 4 uso. były podejmowane uchwały dotyczące trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2–3b tego przepisu, czyli dotacji udzielanych m.in.:

 

  • publicznym przedszkolom niebędącym przedszkolami specjalnymi, prowadzonym przez:

 

  • osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub
  • osoby fizyczne;

 

  • publicznym przedszkolom specjalnym prowadzonym przez:

 

  • osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub
  • osoby fizyczne.

 

Z kolei zgodnie z art. 90 ust. 4 uso. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustalał:

 

  • tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a–1c i 2–3b tego aktu oraz
  • tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania,

 

uwzględniając w szczególności:

 

  • podstawę obliczania dotacji,
  • zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz
  • termin i sposób rozliczenia dotacji.

 

Uchwały te odnosiły się także do dotacji udzielanej m.in. niepublicznym przedszkolom. Regulacje art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 uso. stanowiły zatem podstawę do przyjęcia uchwał w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji. Z uwagi na to rozdzielenie delegacji ustawowej częstą praktyką było podejmowanie osobno dwóch uchwał – uchwały dotyczącej jednostek publicznych i uchwały dotyczącej jednostek niepublicznych.

 

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie daje już podstaw do podjęcia dwóch uchwał dotyczących rozliczania dotacji. Obecnie istnieje wyłącznie jeden przepis umożliwiający podjęcie podobnej uchwały – jest nim art. 38 ust. 1 przywołanego aktu. Według tej regulacji organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały ustala:

 

  • tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32 oraz
  • tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym:

 

  • zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania,