OPUBLIKOWANO: 13 KWIETNIA 2018
Kontrola i rozliczanie dotacji dla przedszkoli
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.),
- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 lutego 2012 r. (II GSK 42/11).
Od początku 2018 r. obowiązują nowe regulacje Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotyczące dotacji otrzymywanej przez niesamorządowe przedszkola z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Uchwały w sprawie rozliczania dotacji
W przeciwieństwie do Ustawy o systemie oświaty (dalej: uso.) nowa Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie zawiera dwóch odrębnych przepisów dających podstawę do podjęcia uchwał w sprawie rozliczania dotacji. Należy zauważyć, że na podstawie art. 80 ust. 4 uso. były podejmowane uchwały dotyczące trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2–3b tego przepisu, czyli dotacji udzielanych m.in.:
- publicznym przedszkolom niebędącym przedszkolami specjalnymi, prowadzonym przez:
- osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub
- osoby fizyczne;
- publicznym przedszkolom specjalnym prowadzonym przez:
- osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub
- osoby fizyczne.
Z kolei zgodnie z art. 90 ust. 4 uso. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustalał:
- tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a–1c i 2–3b tego aktu oraz
- tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania,
uwzględniając w szczególności:
- podstawę obliczania dotacji,
- zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz
- termin i sposób rozliczenia dotacji.
Uchwały te odnosiły się także do dotacji udzielanej m.in. niepublicznym przedszkolom. Regulacje art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 uso. stanowiły zatem podstawę do przyjęcia uchwał w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji. Z uwagi na to rozdzielenie delegacji ustawowej częstą praktyką było podejmowanie osobno dwóch uchwał – uchwały dotyczącej jednostek publicznych i uchwały dotyczącej jednostek niepublicznych.
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie daje już podstaw do podjęcia dwóch uchwał dotyczących rozliczania dotacji. Obecnie istnieje wyłącznie jeden przepis umożliwiający podjęcie podobnej uchwały – jest nim art. 38 ust. 1 przywołanego aktu. Według tej regulacji organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały ustala:
- tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32 oraz
- tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym:
- zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania,


