OPUBLIKOWANO: 30 MARCA 2018
Komisje rekrutacyjne – zasady organizowania
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 610 ze zm.)
Obecnie obowiązujące zasady rekrutacji do szkół, przedszkoli i placówek zostały uregulowane rozdziale 6 Ustawy Prawo oświatowe, zatytułowanym „przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek”.
Rozdział ten jednocześnie jest tym, który wszedł w życie znacznie wcześniej niż większość regulacji Ustawy Prawo oświatowe, bowiem jeszcze 26 stycznia 2017 r., podczas gdy zdecydowana większość regulacji tej ustawy weszła w życie dopiero z początkiem obecnego roku szkolnego, czyli 1 września 2017 r.
Tak ustalony czas wejścia w życie rozdziału 6 Ustawy Prawo oświatowe wynikał z konieczności przeprowadzenia rekrutacji do nowych typów szkół, czyli choćby ośmioletniej szkoły podstawowej. Szkoła taka nie była przewidziana w ustawie o systemie oświaty, w której dotychczas znajdowały się zasady rekrutacji do szkół. Dlatego więc wcześniejsze wejście w życie przepisów rozdziału 6 Ustawy Prawo oświatowe umożliwiło przeprowadzenie rekrutacji na rok szkolny 2017/2018 w oparciu o nowe regulacje.
Zadania komisji rekrutacyjnej
Zgodnie z art. 157 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe postępowanie rekrutacyjne do publicznych szkół i publicznych placówek przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły lub placówki. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. Zgodnie z ust. 2 przywołanej regulacji do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
- Ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych. Zgodnie z art. 158 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata do publicznej szkoły.