Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 30 MARCA 2018

 

Przemoc w szkole

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1654 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1390),
  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 783 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).

 

Jednym z najważniejszych obowiązków dyrektora szkoły jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom. Składa się na to wiele czynności dotyczących bezpiecznych warunków lokalowych, sprzętów szkolnych z atestami i certyfikatami, stosowanie procedur zmniejszających ryzyko wystąpienia sytuacji niepożądanych, ale także przeciwdziałanie agresji wśród uczniów.

 

Częstym zjawiskiem w szkołach jest przemoc, zarówno fizyczna, jak i psychiczna. Stosują ją nauczyciele, ale zdecydowanie częściej stosowana jest przez uczniów wobec rówieśników. Przemoc przybiera różne formy, od najłagodniejszych, jakimi są złośliwe uwagi, poprzez ośmieszanie, wyszydzanie, wyśmiewanie, popychanie, szturchanie i inne ataki fizyczne takie jak bicie, kopanie, plucie, szarpanie, wymuszanie, niszczenie własności, aż po ciężkie pobicia, uszkodzenie ciała. Coraz częściej ataki przemocy są nagrywane przez rówieśników, którzy są ich świadkami, a następnie zamieszczane w internecie. Stanowi to dodatkowe ogromne obciążenie psychiczne dla dziecka będącego ofiarą przemocy. Dzieci, nie mogąc poradzić sobie z taką sytuacją, sięgają po najgorsze rozwiązania, podejmując próby samobójcze.

 

Dlatego tak ważna jest profilaktyka, podjęcie wszelkich możliwych działań, aby zmniejszyć ryzyko występowania takich sytuacji na terenie szkoły i wspomóc pracę nauczycieli w takich środowiskach:

 

  • prowadzenie szkoleń dla nauczycieli jak sobie radzić z agresywnymi zachowaniami uczniów, z aktami przemocy i cyberprzemocy,
  • wnioskowanie do organu prowadzącego o dodatkowe zatrudnienie pedagogów, psychologów, najlepiej z doświadczeniem w pracy z trudną młodzieżą,
  • wprowadzenie wewnątrzszkolnych procedur postępowania z uczniem agresywnym, stosującym przemoc wobec rówieśników,
  • prowadzenie zajęć z młodzieżą uczących jak samemu radzić sobie ze stresem, z narastającą agresją, ze skłonnością do przemocy,
  • przestrzeganie uczniów przed konsekwencjami wewnątrzszkolnymi oraz prawnymi wynikającymi ze stosowania przemocy oraz cyberprzemocy,