STAN PRAWNY NA 21 MARCA 2024
Wprowadzenie do procesu nauczania eksperymentu pedagogicznego jest przejawem nowatorskiego podejścia poradni do zmian w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz wzbogacenia istniejącego systemu oświaty o nowe rozwiązania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki utraciło moc 1 września 2017 r. W związku z tym wszystkie kwestie dotyczące działalności innowacyjnej i eksperymentalnej regulują przepisy Ustawy Prawo oświatowe (dalej Prawo oświatowe). W odniesieniu do przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2017 r. Prawo oświatowe nie wprowadziło zasadniczych zmian w zakresie prowadzenia działalności eksperymentalnej przez publiczne placówki. Zmiany polegały na:
- jednoznacznym określeniu, czym jest eksperyment pedagogiczny,
- jednoznacznym określeniu, co jest celem eksperymentu pedagogicznego,
- rezygnacji z konieczności przekazania do ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania oceny eksperymentu dokonanej przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu, oraz oceny eksperymentu dokonanej przez właściwego kuratora oświaty, - rezygnacji z konieczności przekazania informacji o ocenie eksperymentu dokonanej przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu do organu prowadzącego poradnię i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Eksperyment pedagogiczny w poradni
Zgodnie z art. 45 ust. 1 Prawa oświatowego


