OPUBLIKOWANO: 13 MARCA 2018
Kontrola i rozliczanie dotacji dla publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).
Zgodnie z art. 38 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, 25, 26, 28–30 i 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym:
- zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania,
- termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 34 ust. 2,
- termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
Uchwała w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji
Przepis ten zawiera odesłanie do regulacji, które przyznają prawo do dotacji dla publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w szczególności do art. 32, 15 oraz 30 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Tryb udzielania i rozliczania tych dotacji zostaje zatem określony w uchwale organu stanowiącego tej jednostki samorządu, która jest właściwa do udzielania dotacji dla poradni psychologiczno-pedagogicznych, czyli powiatu. W przypadku dotacji dla poradni uchwała ta musi wskazywać, które poradnie są uprawnione do otrzymania dotacji, ponieważ zgodnie z art. 32 Ustawy poradnie mogą, czyli nie muszą, otrzymywać dotacje z budżetu powiatu w wysokości i na zasadach ustalonych przez radę powiatu. To uchwała decyduje więc, czy poradnie publiczne i niepubliczne otrzymają dotację.
Uchwała określa warunek udzielenia dotacji, wskazując przykładowo, że jest nim:
- przedłożenie przez organ prowadzący organowi dotującemu wniosku o udzielenie dotacji nie później niż do dnia 30 września roku bazowego,
- przekazanie danych do systemu informacji oświatowej według stanu na 30 września roku bazowego.
Uchwała może również określić wzór wniosku o udzielenie dotacji, ponieważ to rada powiatu określa zakres danych, które powinny być zawarte właśnie w tym wniosku. Dopuszczalne jest zatem określenie w uchwale zarówno gotowego wzoru wniosku, jak i wskazanie w punktach, jakie dane mogą się znaleźć w sporządzonym przez osobę prowadzącą wniosku.


