Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 12 MARCA 2018

IOD w domu pomocy społecznej - obowiązek czy nie?

Opracowanie: Michał Łyszczarz, prawnik, specjalista z zakresu ochrony danych osobowych

 

Zgodnie z art. 134 ust. 1 Przepisów wprowadzających Osoby wykonujące w dniu 24 maja 2018 r. funkcję administratora bezpieczeństwa informacji, pełnią funkcję inspektora ochrony danych do dnia 1 września 2018 r. Po tym terminie konieczne zatem będzie wyznaczenie nowego IOD. Istotna tu jest natomiast odpowiedź na pytanie, czy domy pomocy społecznej mają obowiązek wyznaczenia IOD? Obecnie wyznaczenie ABI jest w każdym przypadku nieobowiązkowe. Na gruncie projektowanej ustawy o ochronie danych osobowych wyznaczenie IOD jest natomiast obowiązkowe jedynie w niektórych podmiotach.

Należy zauważyć, że wyznaczenia IOD dotyczy sekcja 4 RODO, obejmująca artykuły od 37 do 39. Zgodnie z art. 37 Administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają inspektora ochrony danych, zawsze gdy:

  1. przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;

  2. główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę; lub

  3. główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 (o których za chwilę), oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa, o czym mowa w art. 10.