OPUBLIKOWANO: 9 MARCA 2018
Rekrutacja do przedszkola niepublicznego – najczęstsze problemy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 610),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257),
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 7 ze zm.),
- Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2188 ze zm.),
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.),
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2204 ze zm.),
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1904 ze zm.).
Rekrutacja to trudny proces, wymagający od dyrektora wiedzy, cierpliwości i umiejętności organizacyjnych. Jego rolą jest zachowanie bezstronności i przeprowadzanie właściwej weryfikacji kandydatów do przedszkola.
Dla rodziców okres naboru do przedszkoli wiąże się z nerwowym oczekiwaniem, zaś dla organów placówki – z szeregiem zadań i obowiązków. Realizacja niektórych z nich może stwarzać pewne problemy. Które z nich należą do najczęstszych i jak skutecznie sobie z nimi radzić?
Rekrutacja do przedszkoli otrzymujących dotację
Zgodnie z treścią art. 172 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe przedszkole niepubliczne działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Statut powinien m.in. określać zasady przyjmowania podopiecznych do placówki.
Warto przyjrzeć się najczęstszym problemom, z którymi zmaga się dyrektor przedszkola podczas procesu rekrutacji.
Należy pamiętać, że przedszkole niepubliczne może korzystać – pod pewnymi warunkami – z przywilejów zarezerwowanych dla placówek publicznych. Chodzi tu zwłaszcza o dofinansowanie – przedszkole niepubliczne, które spełnia warunki określone w art. 90 ust. 1b Ustawy o systemie oświaty (w tym warunek rekrutacji dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności i zasady określone w rozdziale 6 Prawa oświatowego), może otrzymać dotację z budżetu gminy w wysokości, jaka przysługuje przedszkolom publicznym.
W innej sytuacji są przedszkola, które zasad przyjmowania dzieci do placówki, określonych w rozdziale 6 Prawa oświatowego, nie spełniają.
Zacznijmy od problemów placówki otrzymującej dotację gminną.
Terminy postępowania rekrutacyjnego
Harmonogram rekrutacji do przedszkoli na rok 2018/2019 nie jest ustalany na poziomie ogólnopolskim, ale regionalnym. Z tego względu w całym kraju mamy do czynienia z różnymi terminami określającymi poszczególne etapy procesu rekrutacyjnego – jego początek i koniec. W Ustawie Prawo oświatowe nie wskazano żadnego zakresu dat, który byłby w tym przypadku obligatoryjny. Jest natomiast zapis mówiący, że terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów do przedszkoli publicznych (również przedszkoli prywatnych działających na prawach przedszkoli publicznych), określa do końca stycznia organ prowadzący przedszkole (art. 154 ust. 1 pkt 1 Prawa oświatowego). W przypadku przedszkoli niepublicznych chodzi nie tyle o organ prowadzący (bo jest nim zwykle właściciel lub dyrektor placówki), ale o organ ustalający zasady rekrutacji (czyli gminę).
Z perspektywy dyrektora ważne jest zatem dostosowanie się do wymogów i terminów określonych w harmonogramie, aby nie narazić się na konieczność powtórzenia procedury rekrutacyjnej, z konsekwencjami dyscyplinarnymi włącznie. Z kolei z perspektywy rodzica wniesienie wniosku po terminie uniemożliwia uwzględnienie jego dziecka w rekrutacji.
Ogłoszenie o harmonogramie rekrutacji