Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 9 MARCA 2018 r.

ZAKTUALIZOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2018 r.

 

Ewaluacja w przedszkolu – wymagania priorytetowe

 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. Prawo oświatowe (t.j Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214) – uchylone,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270) – uchylone.

 

W dokumencie z 6 lipca 2017 r. Minister Edukacji Narodowej określił kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego, w tym zadania dotyczące ewaluacji. Z dokumentu wynika, że 60 proc. wszystkich ewaluacji problemowych przeprowadzanych w przedszkolach w roku szkolnym 2018/2019 powinno dotyczyć wymagań związanych z:

 

  • realizowaniem podstawy programowej oraz
  • kształtowaniem u uczniów prawidłowych postaw i norm społecznych.

 

Przedstawiamy informacje pomocne w prawidłowej realizacji wymagań ewaluacyjnych w przedszkolu.

 

Regulacje prawne

 

Minister Edukacji Narodowej (minister właściwy ds. oświaty i wychowania) nadzoruje i koordynuje wykonywanie nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w szczególności nadzoruje działalność kuratorów oświaty w tym zakresie (art. 60 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe, dalej: upo.).

 

W tym celu MEN corocznie ustala podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, włączając w ich obszar zadania dotyczące nadzoru pedagogicznego. Dokument MEN-u stanowi dla kuratoriów oświaty wytyczne podczas przeprowadzanych ewaluacji. Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego jest on realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 upo., w trybie działań planowych i doraźnych.

 

Natomiast § 3 ust. 2 tego Rozporządzenia wskazuje, że działania planowe prowadzone są przez kuratorów oświaty, zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego.

 

Ewaluacja zdefiniowana została w § 2 pkt 4, 5 i 8 ww. Rozporządzenia. Według tych zapisów:

 

  1. ewaluacją jest proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole; wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w przedszkolu,
  2. ewaluacją zewnętrzną jest ewaluacja przeprowadzana przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (którym w przypadku przedszkoli jest właściwy kurator oświaty),
  3. ewaluacją problemową jest ewaluacja zewnętrzna przeprowadzana w zakresie wybranych wymagań, o których mowa w Rozporządzeniu w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.

 

Ewaluacja jest jedną z określonych przez przepisy prawa form sprawowania nadzoru pedagogicznego (§ 5 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego). Oznacza to, że nadzór pedagogiczny sprawowany w tej formie musi podlegać rygorom prawnym i nie może odbywać się w sposób dowolny. Działanie organu sprawującego nadzór pedagogiczny musi mieć oparcie w przepisach, które określają prawa i obowiązki zarówno organu nadzoru pedagogicznego, jak i przedszkola, w którym przeprowadzana jest ewaluacja.

 

Procedura przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej

 

Ewaluacja jest zatem jedną z form sprawowania nadzoru pedagogicznego. Oznacza to, że – zgodnie z ogólnymi wytycznymi, określonymi w § 4 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego – powinna być ona sprawowana z uwzględnieniem: