OPUBLIKOWANO: 27 LUTEGO 2018
Społeczne organy szkoły, cz. 2
Podstawa prawna:
- rozdział 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- rozdział 4 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198).
Rada szkoły – możliwość powołania
Nowa Ustawa Prawo oświatowe, nie wprowadziła zmian w stosunku do rad szkół, poza odpowiednim przeniesieniem tej regulacji z ustawy o systemie oświaty do nowej ustawy.
Powstanie rady organizuje dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek rady rodziców. Działa ona na podstawie art. 80 – 82 Ustawy Prawo oświatowe.
Rada szkoły jest wspólną reprezentacją różnych grup: pracowników szkoły (placówki) i jej użytkowników. Jeżeli w skład rady nie wchodzą np. uczniowie, a jest to rada sześcioosobowa (zgodnie z art. 81 ust. 2), to pula ich miejsc podlega podziałowi pomiędzy pozostałe, reprezentowane grupy, tzn. nauczycieli i rodziców.
Ustawodawca nie określa pojęcia ogółu (nauczycieli, rodziców, uczniów) ani zasad dokonywania wyborów reprezentantów poszczególnych grup. Ustawa nie precyzuje wymagań odnośnie do wyboru członków rady szkoły (placówki). W każdej grupie wybiera się tylu kandydatów, ile jest przypadających na nią miejsc w radzie. Dyrektor szkoły (placówki) powinien współdziałać z zainteresowanymi, umożliwiając przeprowadzenie wyborów oraz organizując proces powołania rady (m.in. zalecane jest powołanie przez dyrektora komisji wyborczej w celu obliczania głosów). Do rady wchodzą, aż do wyczerpania puli mandatów, ci kandydaci z poszczególnych grup, którzy uzyskali kolejno najwyższą liczbę ważnie oddanych głosów.
Z uwagi na brak koniecznej dojrzałości psychicznej i intelektualnej dzieci i młodzieży w przedszkolach i klasach I–IV szkół podstawowych, a także w niektórych innych, wyraźnie wymienionych w art. 81 ust. 2 jednostkach systemu oświaty, przedstawiciele uczniów nie mogą w ogóle wchodzić w skład rady szkoły. Przedstawiciele uczniów nie wchodzą do rady szkoły także w przypadku szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (art. 85 ust. 8 Ustawy Prawo oświatowe).
W klasach V–VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży (tj. innych niż szkoły dla dorosłych) uczniowie mogą być reprezentowani w radzie. Ustawa nie określa jednak kategorycznie, w jakich przypadkach uczniowie wchodzą, a w jakich nie wchodzą w skład rady ani kto o tym decyduje.
Powstanie rady organizuje dyrektor z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców.
Rada nie może liczyć mniej niż 6 osób, natomiast górnej granicy ustawa nie określa. Z praktyki jednak wynika, że optymalny skład powinien być liczbą nieparzystą (z uwagi na możliwy równy rozkład głosów za i przeciw przy podejmowaniu uchwał), a dla zapewnienia operatywnego funkcjonowania organu jego członków nie powinno być więcej niż 9–10. W radzie powinna być jednakowa liczbie nauczycieli i rodziców.
Kadencja rady szkoły trwa 3 lata. Statut może dopuszczać dokonywanie corocznej zmiany jednej trzeciej składu rady.
Rada szkoły podejmuje wszystkie rozstrzygnięcia również w formie uchwał. Rozstrzygnięcia rady nie mogą wykraczać poza zakres zadań i kompetencji, w które wyposażył ją ustawodawca.
Jak zatem z tego wynika ustawodawca, oprócz dwóch ostatnich przypadków, w sposób jednoznaczny określił rodzaje spraw, którymi rada szkoła powinna się zajmować.
Pojęcie „spraw wewnętrznych szkoły”


