Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 23 LUTEGO 2018

 

Dwujęzyczność. Atut czy przeszkoda? Część 3

 

Opracowała: Dr Faustyna Mounis, psycholog kliniczny, wykładowca, trener, ekspert ODN Stowarzyszenia Wspólnota Polska, koordynator Polonijnej Poradni Metodycznej. Popularyzuje wiedzę na temat dwujęzyczności. Prowadzi konsultacje dla dzieci dwujęzycznych, ich rodzin oraz nauczycieli pracujących z uczniami dwujęzycznymi

 

Dzieci dwujęzyczne coraz częściej goszczą w polskich szkołach i przedszkolach. Czy funkcjonują tak samo jak ich rówieśnicy? Czy dwujęzyczność jest w życiu dziecka atutem czy przeszkodą? Zapraszamy do lektury trzeciej i ostatniej części artykułu.

 

Dziecko dwujęzyczne a współpraca z rodziną

 

Dla nauczyciela współpraca z rodziną dwujęzycznego dziecka jest fundamentalna. Oto kilka rad, jak stworzyć dobrą relację z rodzicami:

 

  • Przede wszystkim warto zorganizować spotkanie z rodziną. Można wówczas porozmawiać na temat potrzeb, obaw oraz ustalić sposób komunikowania się rodziców z nauczycielem (e-mail, zeszyt itd.).
  • Należy starać się zbudować relację zaufania z rodzicami i nie osądzać ich postaw oraz zachowań, bo mogą być one rezultatem innych przyzwyczajeń i doświadczeń kulturowych.
  • Trzeba zachęcać rodziców do nauki języka polskiego (jeśli jeszcze go nie znają wystarczająco). Pomoże to ich dziecku czuć się bezpiecznie w nowym kraju.
  • Warto również waloryzować bogactwo kulturowe, którym rodzina może dzielić się z innymi, zapraszać rodziców do organizacji wydarzeń szkolnych/przedszkolnych.