Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 13 LUTEGO 2018

 

Sprawozdania roczne w jednostkach budżetowych

 

Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1311 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 109).

 

Sprawozdania roczne dostarczają informacji na podstawie których można ocenić, jak wydatkowano środki publiczne, jakie dochody osiągnęła jednostka sprawozdawcza oraz sposób zarządzania środkami publicznymi. Dają również informacje o zaciągniętych zobowiązaniach i o należnościach. Wartości, które ujmuje się w sprawozdaniach są bardzo istotne i muszą wynikać z zapisów w księgach rachunkowych prowadzonych w danej jednostce. Zestawienia liczbowe w sprawozdawczości wykazuje się narastająco, od początku roku do końca okresu sprawozdawczego. Zgodnie z podziałkami klasyfikacji budżetowej tzn. według określonego dla jednostki działu, rozdziału, paragrafu planu i paragrafu wydatków.

 

Prawidłowe sporządzone sprawozdanie daje informację, pozwalającą na dokonanie analiz i ocen gospodarki finansowej jednostki. Stanowi także element w procesach planowania, kontroli i podejmowania decyzji dotyczących zarówno okresu bieżącego, jak i przyszłych.

 

Podstawa prawna sporządzania sprawozdań

 

Do sporządzania sprawozdawczości budżetowej mają zastosowanie przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, określające:

 

  1. Rodzaj, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań budżetowych:

 

  1. z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
  2. z wykonania planów finansowych.

 

  1. Rodzaje i zasady sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji sektora finansów publicznych.
  2. Jednostki zobowiązane do sporządzenia poszczególnych rodzajów sprawozdań oraz odbiorców tych sprawozdań wraz ze wskazaniem terminów ich sporządzania.

 

Zgodnie z rozporządzeniem, do sporządzania i przekazywania sprawozdań obowiązani są m.in.:

 

  • dysponenci wszystkich stopni budżetu,
  • przewodniczący zarządu jednostek samorządu terytorialnego – odpowiednio wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę, marszałka lub przewodniczącego zarządu związku,
  • kierownik jednostki obsługującej.

 

Zestawienie rocznych sprawozdań budżetowych

 

Jednostki budżetowe są zobligowane do sporządzania sprawozdań budżetowych miesięcznych, kwartalnych i rocznych. Do najważniejszych budżetowych sprawozdań rocznych, które sporządza jednostka budżetowa należą między innymi:

 

  • Rb-23 – sprawozdanie o stanie środków na rachunku bankowym państwowych jednostek budżetowych,
  • Rb-27S – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,
  • RB-28S – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,
  • Rb-28 Programy – Programy WPR - sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE na realizację Wspólnej Polityki Rolnej,
  • Rb-28NW Programy – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa, które nie wygasły z upływem roku budżetowego w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA,
  • Rb-34S – sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku wydzielonym, o którym mowa w art. 223 ust. 1 u.f.p.

 

Oprócz wyżej wymienionych sprawozdań, jednostki budżetowe sporządzają również sprawozdania finansowe. Należy zauważyć, że system sprawozdań jednostek jest dostosowany do ich struktury organizacyjnej, a zasadą jest, że dysponenci niższego szczebla przekazują sprawozdania dysponentom wyższego szczebla. Suma danych prezentowanych w sprawozdaniach jednostek objętych budżetem samorządu terytorialnego składa się na zbiorcze sprawozdanie z wykonania budżetu tego samorządu. Dlatego ważne jest, aby sprawozdania jednostkowe były sporządzone rzetelnie i prawidłowo, zarówno pod względem formalno-rachunkowym, jak i merytorycznym.

 

Sprawozdania budżetowe dostarczają następujące informacje:

 

  • sprawozdanie Rb-23 –