OPUBLIKOWANO: 13 LUTEGO 2018
Eksperyment pedagogiczny
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
1 września 2017 r. utraciło moc Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki. W związku z tym wszystkie kwestie dotyczące działalności innowacyjnej i eksperymentalnej regulują przepisy Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej u.p.o.).
Najważniejsze zmiany, w odniesieniu do przepisów dotychczas obowiązujących
W odniesieniu do przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2017 r., ustawa nie wnosi zasadniczych zmian w zakresie prowadzenia działalności eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. Zmiany polegają na:
- jednoznacznym określeniu, czym jest eksperyment pedagogiczny,
- jednoznacznym określeniu, co jest celem eksperymentu pedagogicznego,
- rezygnacji z konieczności przekazania do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oceny eksperymentu dokonanej przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu oraz oceny eksperymentu dokonanej przez właściwego kuratora oświaty,
- rezygnacji z konieczności przekazania informacji o ocenie eksperymentu dokonanej przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu do organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- możliwości ustalenia, w przypadku wyrażenia zgody przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na prowadzenie w danej szkole eksperymentu pedagogicznego, innych zasad rekrutacji, niż określone w ustawie.
Eksperyment pedagogiczny w szkole


