Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 12 STYCZNIA 2024

Zasady dotowania niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych odnajdziemy w przepisach Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, choć rozwiązania przyjęte w tym akcie są zbliżone do tych, które były obecne jeszcze w Ustawie o systemie oświaty. Co warto wiedzieć o dotacjach dla poradni?

Wypłatę dotacji dla niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych przewidywała już Ustawa o systemie oświaty w art. 90 ust. 3b oraz art. 90 ust. 1a tego aktu, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Pierwszy z tych przepisów przyznawał wszystkim poradniom niepublicznym prawo do dotacji z budżetu powiatu, druga regulacja natomiast, czyli art. 90 ust. 1a uso., określała wysokość dotacji w sytuacji, gdy poradnia prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Wówczas poradnie otrzymywały dotację z budżetu powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, pod warunkiem, że osoba prowadząca poradnię poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

Zasady dotowania niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w 2018 roku zostały jednak przeniesione do Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Prawo do dotacji

Regulacją dotyczącą przyznawania dotacji dla niesamorządowych poradni psychologiczno-pedagogicznych jest art. 32 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Co istotne, przepis ten dotyczy zarówno poradni publicznych, jak i niepublicznych. Zgodnie zatem z ust. 1 tej regulacji prowadzone przez osoby prawne, niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, oraz osoby fizyczne publiczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–6 i 10 Prawa oświatowego, mogą otrzymywać dotacje z budżetu powiatu w wysokości i na zasadach ustalonych przez radę powiatu.

Warto te przepisy odczytywać łącznie z art. 2 pkt 6 Prawa oświatowego, zgodnie z którym system oświaty obejmuje poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Artykuł 32 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przyznaje zatem prawo do dotacji poradniom niesamorządowym, ale publicznym. Istotna jest jednak również treść ust. 2 tego przepisu, zgodnie z którym niepubliczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3, 6, 10 Prawa oświatowego, mogą otrzymywać dotacje z budżetu powiatu w wysokości i na zasadach ustalonych przez radę powiatu.

Ważne!
Zarówno publiczne, jak i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą otrzymywać dotacje w wysokości i na zasadach ustalonych przez radę powiatu w odpowiedniej uchwale.

Zasady przyznawania dotacji

O tym, czy przyznać dotację dla niepublicznej poradni, decyduje rada powiatu – z tym zastrzeżeniem, że nie mówimy tu przykładowo o dotacji z tytułu prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju, gdzie dotacja przysługuje z mocy Ustawy. Chodzi tu o dotację przysługującą z tytułu prowadzenia działalności oświatowej i oferowania klientom swoich usług, a więc dotację o konstrukcji, która może być zbliżona do dotacji przysługującej szkołom czy przedszkolom.

Przykładowo, zgodnie z art. 17 ust. 3 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych