Wychowanie przedszkolne według założeń pedagogiki Friedricha Froebla
Głównym celem wychowawczym założeń pedagogiki freblowskiej jest wykształcenie samodzielnego i myślącego człowieka. Założenia te zyskują w polskich przedszkolach coraz większą popularność. Warto przyjrzeć im się bliżej.
Rola zabawy w pedagogice Froebla
Fredrich Froebel był niemieckim pedagogiem i teoretykiem wychowania przedszkolnego, działającym w pierwszej połowie XIX w. Wywarł ogromny wpływ na współczesną pedagogikę. Jego idee są dziś rozpowszechniane w placówkach oświatowych na całym świecie. Także w Polsce niektóre przedszkola realizują założenia tej prekursorskiej koncepcji.
Froebel zwracał szczególną uwagę na warunki edukacyjne, pozwalające dzieciom na swobodę w działaniu, tworzeniu i decydowaniu. Takie warunki mają umożliwiać wychowanie kształtujące ciało, umysł i ducha. Zgodnie z ideą Froebla zabawa jest nie tylko rozrywką, ale i aktywnością zapewniającą wszechstronny rozwój charakteru i świadomości dziecka.
Zabawa jest najważniejszą aktywnością dziecka w wieku przedszkolnym. W oparciu o to założenie w ramach pedagogiki freblowskiej powstał specjalny program „Dar zabawy”. Zgodnie z nim dzieci mają bawić się swobodnie, a funkcja organizatora i animatora sprawowana przez nauczyciela czy rodziców powinna być ograniczona do minimum. Opiekun nie może zabawą kierować, a jedynie rozsądnie i dyskretnie ją nadzorować. Jego rolą jest stwarzanie optymalnych warunków do swobodnej, spontanicznej zabawy, której reżyserami i głównymi aktorami są dzieci.
Ta swobodna zabawa może odbywać się zarówno w kącikach tematycznych (w sali), jak i w ogrodzie przedszkolnym czy na placu zabaw.
Propozycja ramowego planu tygodniowego
Koncepcja Friedricha Froebla odpowiada treściom i wymogom sformułowanym w obowiązującej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Realizacja programu zaproponowanego przez niemieckiego pedagoga obejmuje działania w zakresie: edukacji językowej, przyrodniczej, matematycznej, badawczej, społecznej, artystycznej i zdrowotnej. Program oraz ramowy rozkład dnia powinny być elastyczne, tzn. każdorazowo dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Dlatego nie określono jednakowego szablonu dla wszystkich grup przedszkolaków.
Kluczowym zadaniem nauczyciela jest integrowanie wszystkich treści dydaktycznych. Zajęcia dydaktyczne powinny być realizowane na dwóch płaszczyznach:
- Spotkanie w kole – zajęcia w kole na dywanie z całą grupą.
- Kąciki – zajęcia w grupach pracujących w kącikach: darów, twórczym, badawczym i gospodarczym.