OPUBLIKOWANO: 19 STYCZNIA 2018
ZAKTUALIZOWANO: 26 PAŹDZIERNIKA 2018
Ewaluacja wewnętrzna w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647).
Ewaluacja wewnętrzna w poradni psychologiczno-pedagogicznej powinna być, zgodnie z aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego, procesem gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez poradnię. Wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów. Oznacza to, że ewaluacja wewnętrzna powinna dostarczać informacji, które pomogą dyrektorowi i pracownikom poradni podejmować trafne decyzje odnośnie do organizacji i działalności całej placówki.
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nadal określa szczegółowo, jak należy planować i realizować proces ewaluacji zewnętrznej, natomiast sposób organizacji ewaluacji wewnętrznej pozostawiono decyzji dyrektora oraz zespołów ewaluacyjnych w poszczególnych placówkach. Dzięki takim rozwiązaniom prawnym ewaluacja wewnętrzna w poradni psychologiczno-pedagogicznej umożliwi pozyskanie użytecznych informacji oraz wykorzystanie ich podczas doskonalenia pracy placówki w obszarach, które takiej poprawy rzeczywiście wymagają.
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego określa (§ 22) sposób planowania ewaluacji wewnętrznej, wskazując odpowiedzialność dyrektora za przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystanie jej wyników do doskonalenia jakości pracy poradni. Powyższe Rozporządzenie precyzuje, że ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w poradni psychologiczno-pedagogicznej za istotne w jej działalności. W celu realizacji zadań związanych z przeprowadzaniem ewaluacji wewnętrznej dyrektor poradni we współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowisko kierownicze:
- analizuje dokumentację przebiegu nauczania,
- obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
Ewaluacja, zgodnie z przyjętą od kilku lat metodologią, jest procesem, a nie jednorazową akcją. Dyrektor poradni powinien dokładnie przemyśleć, jak w perspektywie jednego roku szkolnego zaplanować poszczególne czynności. W ich zakres wchodzi:
- przygotowanie projektów,