OPUBLIKOWANO: 5 STYCZNIA 2018
Wydatkowanie środków z subwencji oświatowej na wychowanie i opiekę dzieci z niepełnosprawnością
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 listopada 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2342).
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych uszczegóławia i doprecyzowuje wątpliwości interpretacyjne związane z wyodrębnieniem przez jednostki samorządu terytorialnego środków na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań.
W przypadku przedszkoli określono, że całość wydatków na prowadzenie tych jednostek jest związana ze specjalną organizacją nauki i metod pracy.
Dziecko niepełnosprawne w przedszkolu
1 września 2017 r. weszły w życie przepisy Rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Nowe regulacje wprowadziły – w przedszkolach ogólnodostępnych i w innych formach wychowania przedszkolnego, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – obowiązek dodatkowego zatrudniania:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub
- specjalistów, lub
- pomocy nauczyciela,
z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego (§ 7 cytowanego Rozporządzenia).
Ponadto przedszkole musi realizować zapisy podstawy programowej oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole zobowiązane jest również:
- dostosować program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, zgodnie z zapisami indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- prowadzić zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
- prowadzić zajęcia rewalidacyjne i socjoterapeutyczne.
Wydatki na dzieci niepełnosprawne
Każdy rodzic może sprawdzić, ile dodatkowych pieniędzy otrzymuje gmina lub powiat z tytułu niepełnosprawności jego dziecka. Aby orientacyjnie ustalić sumę dodatkowych środków, wystarczy sięgnąć do rozporządzenia MEN-u w sprawie podziału subwencji oświatowej na dany rok i pomnożyć roczną kwotę przewidzianą przez rząd dla samorządu na jednego ucznia przez tzw. wagę subwencyjną, czyli wskaźnik przyporządkowany konkretnej niepełnosprawności.
Ważne
Ministerstwo wyliczyło, że w 2018 r. standard A (finansowy standard podziału, uzyskany przez podzielenie ogólnej kwoty subwencji – po odliczeniu od niej rezerwy, która w 2018 r. wyniesie 0,4 proc. kwoty subwencji – przez ogólną liczbę uczniów przeliczeniowych) wyniesie 5436 zł. Będzie zatem 2,7 proc. (143 zł) wyższy od wyliczonego na 2017 r. (5293 zł).
Zgodnie z art. 8 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych


