OPUBLIKOWANO: 29 GRUDNIA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2018
Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 7, 8 i 9
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611).
Ostatnie trzy wymagania, które przedszkola zobowiązane są realizować, dotyczą współpracy ze środowiskiem, wykorzystania w pracy placówki badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz zarządzania przedszkolem.
Wymaganie 7. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
Wymaganie to zobowiązuje przedszkole do współpracy z działającymi w otoczeniu instytucjami i organizacjami oraz społecznością lokalną. Przedszkole powinno realizować tę współpracę w sposób zaplanowany i celowy.
Konieczne są:
- refleksja nad współpracą jako procesem,
- zdefiniowanie potencjału przedszkola i otaczających je podmiotów oraz refleksja nad możliwościami właściwego wykorzystania tego potencjału dla dobra obu stron,
- kulturotwórcze i animacyjne działania przedszkola w środowisku lokalnym.
- rozpoznawać potrzeby i zasoby własne oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmować inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju,
- w sposób systematyczny i celowy współpracować z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
Istotne w powyższym wymaganiu są celowość i skuteczność podejmowanych działań oraz wzajemność. Z raportów ewaluacyjnych wynika, że przedszkola najczęściej podejmują następujące działania:
- rozpoznanie potrzeb środowiska poprzez współpracę z instytucjami lokalnymi,
- realizację potrzeb dzieci poprzez przygotowanie ich do roli ucznia, rozbudzenie ich kreatywności, badanie potrzeb.


