Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 29 GRUDNIA 2017

ZAKTUALIZOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 7, 8 i 9

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r.  poz. 1611).

 

Ostatnie trzy wymagania, które przedszkola zobowiązane są realizować, dotyczą współpracy ze środowiskiem, wykorzystania w pracy placówki badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz zarządzania przedszkolem.

 

Wymaganie 7. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju

 

Wymaganie to zobowiązuje przedszkole do współpracy z działającymi w otoczeniu instytucjami i organizacjami oraz społecznością lokalną. Przedszkole powinno realizować tę współpracę w sposób zaplanowany i celowy.

 

Konieczne są:

 

  • refleksja nad współpracą jako procesem,
  • zdefiniowanie potencjału przedszkola i otaczających je podmiotów oraz refleksja nad możliwościami właściwego wykorzystania tego potencjału dla dobra obu stron,
  • kulturotwórcze i animacyjne działania przedszkola w środowisku lokalnym.
  • rozpoznawać potrzeby i zasoby własne oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmować inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju,
  • w sposób systematyczny i celowy współpracować z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.

 

Istotne w powyższym wymaganiu są celowość i skuteczność podejmowanych działań oraz wzajemność. Z raportów ewaluacyjnych wynika, że przedszkola najczęściej podejmują następujące działania:

 

  • rozpoznanie potrzeb środowiska poprzez współpracę z instytucjami lokalnymi,
  • realizację potrzeb dzieci poprzez przygotowanie ich do roli ucznia, rozbudzenie ich kreatywności, badanie potrzeb.