Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 22 GRUDNIA 2017

 

Dwujęzyczność. Atut czy przeszkoda? Część 1

 

Opracowała: Dr Faustyna Mounis, psycholog kliniczny, wykładowca, trener, ekspert ODN Stowarzyszenia Wspólnota Polska, koordynator Polonijnej Poradni Metodycznej. Popularyzuje wiedzę na temat dwujęzyczności. Prowadzi konsultacje dla dzieci dwujęzycznych, ich rodzin oraz nauczycieli pracujących z uczniami dwujęzycznymi

 

Dzieci dwujęzyczne coraz częściej goszczą w polskich szkołach i przedszkolach. Czy funkcjonują tak samo jak ich rówieśnicy? Czy dwujęzyczność i dwukulturowość jest w życiu ucznia atutem czy może przeszkodą? Jak pracować z dziećmi dwujęzycznymi? Jak je zrozumieć?

 

Dwujęzyczność jest na świecie bardzo częstym zjawiskiem. Szacuje się, że około dwie trzecie populacji ludzkiej jest dwu- lub wielojęzyczna, a cała ludzkość posługuje się około siedmioma tysiącami różnych języków. Istnieją kraje, jak np. Papua-Nowa Gwinea, gdzie mieszkańcy używają ogółem ośmiuset języków. Wielojęzyczność jest dla nich czymś naturalnym. W społeczeństwach zachodnich staje się natomiast bardzo pożądanym atutem.