Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 22 GRUDNIA 2017

 

Zmiana ogólnego profilu przedszkola

 

Opracował: dr Paweł Kuczma, doktor nauk prawnych, radca prawny, nauczyciel akademicki, autor ponad 70 publikacji naukowych, w tym 4 książek

 

Podstawa prawa:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. z 2011 r. Nr 43 poz. 224),
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 283).

 

Niedawno przeprowadzona reforma systemu oświaty wymusiła m.in. konieczność dokonania zmian w statutach przedszkoli. Nowelizacja ustaw oświatowych spowodowała bowiem, że dotychczasowe statuty zarówno publicznych, jak i niepublicznych placówek zachowały moc nie dłużej niż do 30 listopada 2017 r. (art. 322 ust. 1 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe), a podmioty prowadzące przedszkola, które nadały im statuty, musiały dostosować je do przepisów Ustawy Prawo oświatowe (dalej: upo.). Okoliczność ta jest o tyle istotna, że regulacja statutowa decyduje o profilu danej placówki. Konieczność dokonania zmian statutowych można więc wykorzystać w celu ewentualnej zmiany profilu placówki i dostosowania przedszkola do aktualnych potrzeb podopiecznych czy koncepcji wychowawczych organu prowadzącego.

 

Charakter, jaki będzie miało przedszkole, uzależniony jest od dwóch okoliczności:

 

  1. stosunków właścicielskich, a ściśle rzecz biorąc – od rodzaju właściciela danej placówki,
  2. od brzmienia statutu i obecnych w nim zapisów.

 

Statut przedszkola

 

Przedszkole niepubliczne działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą (art. 172 ust. 1 upo.). W przypadku przedszkoli publicznych pierwszy statut nadawany jest zazwyczaj przez jednostkę samorządu terytorialnego. Statut przedszkola stanowi najwyższy akt prawa wewnątrznego i powinien być zgodny z aktami prawa powszechnie obowiązującego: ustawami i rozporządzeniami oraz aktami prawa miejscowego, uchwałami organów stanowiących, organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe (zob. A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2017). Aby spełniał swoją funkcję, powinien być spójny wewnętrznie, przejrzysty i zrozumiały dla osób, które będą go czytać i stosować. Ponadto powinien być skonstruowany zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, tj.