Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 8 GRUDNIA 2017

 

Potrzeba obdarowywania — o darze na przykładzie kultury darów oraz teorii wymiany

 

Opracowała: Kinga Bartkowiak, absolwentka etnologii, copywriterka, blogerka. Miłośniczka zdrowego stylu życia, jogi i medytacji

 

Grudzień to szczególny czas w ciągu całego roku, kiedy są aż dwie okazje, aby obdarować się prezentami mikołajki oraz Boże Narodzenie. Choć zazwyczaj uwaga skupia się wówczas na dzieciach, to jednak i dorośli wręczają sobie drobne upominki będące symbolem pamięci, miłości oraz bliskości. W obdarowywaniu tkwi wielka siła: dar bowiem związany jest z kulturą, społeczeństwem, a nawet psychologią.

 

Kultura darów to nie tylko domena plemion archaicznych

 

Kultura darów to termin stosowany w szczególności w odniesieniu do mniej rozwiniętych społeczności, najczęściej plemion, w których zależności społeczne zależą od wymiany dóbr. Jest ona bezinteresowna w tym sensie, że nie wymaga odwdzięczenia się tym samym, jednak tak naprawdę osobie, która obdarowuje, zależy na zdobyciu prestiżu, wyższej pozycji społecznej czy szacunku wśród tubylców. Jako pierwszy gruntowne badania wspólnoty darów przeprowadził polski antropolog kulturowy, Bronisław Malinowski, który obserwował mieszkańców Wysp Trobriandzkich.