Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 4 GRUDNIA 2017

 

Metoda Ruchu Rozwijającego

 

Opracowała: Anna Ziółkowska-Leśna, kierownik Działu Terapii i Rehabilitacji w Domu Pomocy Społecznej w Matczynie

 

Metoda W. Sherborne to sposób na wspomaganie i stymulowanie rozwoju fizycznego i emocjonalnego dzieci. Jakie są jej dodatkowe korzyści? Na czym polega i jakie ćwiczenia można stosować?

 

W latach 60. XX w. nauczycielka wychowania fizycznego i fizjoterapeutka Weronika Sherborne na bazie szkoły Rudolfa Labana oraz własnych doświadczeń wypracowała system ćwiczeń, który nazwała: Metodą Ruchu Rozwijającego. Główną ideą metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego i terapii zaburzeń tego rozwoju.

 

Weronika Sherborne oparła swój system na naturalnych potrzebach dziecka, które są zaspokajane podczas kontaktu z dorosłymi. Powodzenie tej metody polega na jej naturalności i prostocie, a jej podstawowe założenia polegają na rozwijaniu przez ruch:

 

  • świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
  • świadomości przestrzeni i działania w niej,
  • dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

 

Udział w ćwiczeniach metodą W. Sherborne ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły i sprawności – a więc możliwości ruchowych. Podczas ćwiczeń ruchowych uczestnik może poznać przestrzeń, w której się znajduje, przez co przestaje ona być dla niego groźna. Dziecko nabiera do siebie zaufania, czuje się bezpieczne, staje się otwarte na inne osoby przebywające w tej samej przestrzeni, nawiązuje z nimi bliski kontakt, oparty na zaufaniu i współpracy.

 

W Polsce metoda ta jest wykorzystywana w różnych placówkach: oświatowych, w domach dziecka, domach pomocy społecznej itp. Obejmuje nie tylko podopiecznych z zaburzeniami rozwoju, ale również z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania. Może stanowić rodzaj wsparcia zarówno w pracy z dziećmi, jak i młodzieżą oraz dorosłymi w różnych trudnych dla nich sytuacjach, a także być formą ćwiczeń relaksacyjnych i odprężających.

 

Rolę „osób dorosłych”, tzn. współćwiczących, będących oparciem dla ćwiczącego podczas zajęć, mogą odgrywać terapeuci, rodzice czy wolontariusze.

 

Ćwiczenia stosowane w metodzie W. Sherborne

 

1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała