Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 29 LISTOPADA 2017

 

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych – omówienie

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Projekt Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych,
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.).

 

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych obejmuje zmiany w sposobie finansowania oświaty oraz w Ustawie Karta nauczyciela. To pierwszy etap planowanych rozwiązań, które pośrednio dotyczą również funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych. Dla dyrektora poradni najważniejsze są zmiany odnoszące się do wykonywania zawodu nauczyciela, przede wszystkim dotyczące czasu pracy, awansu zawodowego i urlopu.

 

W Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych wprowadzono zmiany w zakresie:

 

  • naliczania dotacji z budżetu państwa na rozwój wychowania przedszkolnego,
  • dotacji na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych,
  • dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych,
  • dofinansowania świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym – zmiany w tym zakresie to głównie uzależnienie wkładu własnego od pozycji finansowej gminy (wskaźnik dochodowości na mieszkańca).

 

Dla pracowników poradni najistotniejsze są zmiany w przepisach obowiązujących. Artykuł 80 Ustawy wprowadza m.in. zmiany w Ustawie Karta nauczyciela. Jak wynika z uzasadnienia do projektu, Najwyższa Izba Kontroli wnioskowała w 2017 r. do ministra edukacji narodowej o podjęcie działań legislacyjnych dotyczących wprowadzenia zmian w Karcie nauczyciela poprzez:

 

  • wydłużenie okresu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego,
  • rozważenie wprowadzenia w Karcie nauczyciela egzaminu po odbyciu stażu uprawniającego do wykonywania zawodu nauczyciela zamiast obowiązującej wewnątrzszkolnej rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Dlatego w Ustawie wprowadzono rozwiązania dotyczące powiązania ścieżki awansu zawodowego z oceną pracy nauczycieli oraz uzależnienie jej długości od jakości pracy nauczyciela.

 

Zmiany w zakresie awansu zawodowego, oceny pracy oraz obowiązków nauczycieli dotyczą w szczególności art. 6, art. 6a, art. 9b–9i, art. 10 Karty nauczyciela. Powyższe regulacje mają umożliwić premiowanie nauczycieli wyróżniających się jakością pracy.

 

Ocena dorobku zawodowego za okres stażu została zastąpiona oceną pracy uwzględniającą m.in. dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu. Rozszerzeniu uległa skala oceny pracy z trzystopniowej na czterostopniową. Wprowadzono następujące oceny:

 

  • wyróżniającą,
  • bardzo dobrą,
  • dobrą,
  • negatywną.

 

W ramach oceny pracy nauczyciela oceniany jest w szczególności stopień realizacji obowiązków określonych w art. 6 Karty nauczyciela. Ustawa