OPUBLIKOWANO: 24 LISTOPADA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2018
Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 4, 5 i 6
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611).
Kolejne wymagania ewaluacyjne wskazują na potrzebę organizacji pracy przedszkola w taki sposób, żeby dzieci mogły realizować swoje pomysły, miały poczucie bezpieczeństwa oraz mogły rozwijać swoje uzdolnienia.
Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane są normy społeczne
Kolejne wymaganie nakłada na przedszkole obowiązek podejmowania działań, dzięki którym:
- dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie, a relacje między wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
- dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.
- podejmuje się działania wychowawcze i profilaktyczne mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
- w przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie.
- podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne są monitorowane, ocenia się ich skuteczność, a w razie potrzeby, dokonuje się ich modyfikacji.
Istotne jest, by budować postawy uczniów poprzez działanie, a nie poprzez słowo. Dlatego w wymaganiu akcentuje się działania wychowawcze. Drugie wskazanie to wychowanie poprzez przykład nauczyciela i innych pracowników przedszkola. Kolejny element wymagania to budowanie relacji z wychowankiem poprzez wzajemny szacunek i zaufanie.
Ewaluację wymagania warto rozpocząć od analizy programu wychowania przedszkolnego, planów dydaktycznych i dziennika. Powinna ona zostać przeprowadzona w kontekście realizacji podstawy programowej w zakresie wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych poprzez kształtowanie odpowiednich umiejętności, dzięki którym dziecko:
- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić,
- orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,