Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 24 LISTOPADA 2017

ZAKTUALIZOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 4, 5 i 6

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r.  poz. 1611).

 

Kolejne wymagania ewaluacyjne wskazują na potrzebę organizacji pracy przedszkola w taki sposób, żeby dzieci mogły realizować swoje pomysły, miały poczucie bezpieczeństwa oraz mogły rozwijać swoje uzdolnienia.

 

Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane są normy społeczne

 

Kolejne wymaganie  nakłada na przedszkole obowiązek podejmowania działań, dzięki którym:

 

  • dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie, a relacje między wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
  • dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.
  • podejmuje się działania wychowawcze i profilaktyczne mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
  • w przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie.
  • podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne są monitorowane, ocenia się ich skuteczność, a w razie potrzeby, dokonuje się ich modyfikacji.

 

Istotne jest, by budować postawy uczniów poprzez działanie, a nie poprzez słowo. Dlatego w wymaganiu akcentuje się działania wychowawcze. Drugie wskazanie to wychowanie poprzez przykład nauczyciela i innych pracowników przedszkola. Kolejny element wymagania to budowanie relacji z wychowankiem poprzez wzajemny szacunek i zaufanie.

Ewaluację wymagania warto rozpocząć od analizy programu wychowania przedszkolnego, planów dydaktycznych i dziennika. Powinna ona zostać przeprowadzona w kontekście realizacji podstawy programowej w zakresie wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych poprzez kształtowanie odpowiednich umiejętności, dzięki którym dziecko:

  • wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić,
  • orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,