Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 1, 2 i 3

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611).

 

Planowanie ewaluacji w przedszkolu jest obok realizacji podstawy programowej jednym z ważniejszych zadań zarówno dyrektora, jak i rady pedagogicznej. Obowiązujące Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkól i placówek formułuje zadania, które są obligatoryjne dla każdego przedszkola. Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo oświatowe (art.13 oraz art.44) przedszkole – zarówno publiczne, jak i niepubliczne – jest zobowiązanie m.in. do:

 

  • stwarzania każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju na miarę jego możliwości,
  • podnoszenia jakości pracy przedszkola oraz jego rozwoju organizacyjnego,
  • realizować programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową.

 

 Już w roku szkolnym 2017/18, odstąpiono od oceniającej funkcji wymagań, co wynika bezpośrednio z rezygnacji z ustalania spełnienie wymagań na poziomie podstawowym i wysokim. Odstąpiono również od określania – w przypadku niespełniania przez przedszkole na poziomie podstawowym wymagań dotyczących efektów – sankcji w postaci przeprowadzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny ponownego badania spełniania wymagań, nie później niż w terminie 3 lat od dnia przekazania dyrektorowi placówki wyników nadzoru pedagogicznego, w którym stwierdzono niespełnianie tych wymagań. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna ma więc charakter wyłącznie diagnostyczny. W roku szkolnym 2018/19 sytuacja pozostaje bez zmian.

 

Wymaganie 1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się

 

Wymaganie: procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się, powinno zostać przeanalizowane w pierwszej kolejności przez nauczycieli. Charakterystyki odnoszą się bowiem do sposobu prowadzenia zajęć i są one również kryteriami sukcesu

 

  • Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci.
  • Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone.
  • Wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów.
  • Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.