Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 24 LISTOPADA 2017

 

Przekształcanie innej formy wychowania przedszkolnego w publiczne przedszkole

 

Opracował: dr Paweł Kuczma, doktor nauk prawnych, radca prawny, nauczyciel akademicki, autor blisko 70 publikacji naukowych, w tym 4 książek

 

Podstawa prawa:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1657),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz.1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dz.U. z 2014 r. poz. 1665),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwoleń na złożenie przez osobę prawną lub fizyczną szkoły lub placówki publicznej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1625).

 

Inne formy wychowania przedszkolnego

 

Wychowanie przedszkolne może być prowadzone w dwóch podstawowych formach: przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych. Prawodawca dopuszcza jednak tworzenie alternatywnych form, np. w przypadkach uzasadnionych warunkami demograficznymi i geograficznymi (art. 32 Ustawy Prawo oświatowe). Należą do nich:

 

  • punkty przedszkolne, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący,
  • zespoły wychowania przedszkolnego, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

 

Warunkiem utworzenia punktu lub zespołu jest uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, wydanych w zakresie ich właściwości, o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu lub zespołu bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci oraz wyposażenie lokalu stanowiącego siedzibę punktu lub zespołu w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego (§ 2 Rozporządzenia w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, dalej: Rozporządzenie).

 

Wychowaniem przedszkolnym w punkcie lub zespole obejmuje się nie więcej niż 25 dzieci, zajęcia prowadzone są natomiast w grupach liczących od 3 do 25 dzieci (§ 7 ww. Rozporządzenia). Minimalny dzienny wymiar godzin nauczania, wychowania i opieki w punkcie lub zespole wynosi trzy godziny, a minimalny tygodniowy wymiar godzin tych zajęć jest uzależniony od liczby dzieci uczęszczających do grupy i ustalany zgodnie z § 8 Rozporządzenia).