Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 24 LISTOPADA 2017

 

Powoływanie zespołów nauczycieli w jednostce oświatowej

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka, przez kilka lat na stanowisku wicedyrektora szkoły. Zaktualizował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017r., poz. 649),

 

Potrzeba tworzenia zespołów w szkole i przedszkolu

 

Zespoły w szkole oraz przedszkolu bez wątpienia należy uznać za potrzebne, zwłaszcza w jednostce z dużą liczbą nauczycieli. W trakcie roku szkolnego istnieje do omówienia wiele spraw, które wymagają obecności tylko osób zainteresowanych określonym tematem. Nie można wszystkich zadań wykonywać w gronie rady pedagogicznej złożonej z kilkudziesięciu osób. W czerwcu zachodzi m.in. konieczność wyboru podręczników do nauczania poszczególnych przedmiotów, bezzasadne byłoby zatem ich wybieranie przez wszystkich nauczycieli. W szkołach tworzy się zespoły przedmiotowe, które ustalają m.in. rozkład materiału oraz wymagania edukacyjne. Podobnie w celu wykonania konkretnego zadania, np. przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej w szkole lub przedszkolu, lepiej powołać zespół, grupę osób, która dokona ustaleń i je przeprowadzi. Ideę tworzenia zespołów stanowi przede wszystkim dobieranie odpowiednich osób do wykonania zadań, po to by uniknąć zajmowania nimi innych nauczycieli.

 

Podstawy prawne tworzenia zespołów w szkole

 

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół. Do jego zadań należy w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz wprowadzanie zmian w miarę potrzeb. Ponadto dyrektor szkoły może tworzyć:

 

  • zespoły wychowawcze,
  • zespoły przedmiotowe lub
  • inne zespoły problemowo-zadaniowe.

 

Kwestie z tym związane reguluje Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Zgodnie z § 4 tego aktu zespół nauczycieli do realizacji zadań szkoły określonych w statucie dyrektor szkoły może powołać na czas określony lub nieokreślony. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły lub przedszkola na wniosek tego zespołu. Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników odpowiednio szkoły lub przedszkola. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami tej szkoły lub przedszkola.

 

Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.


 

Znaczenie pracy zespołowej


 

Wartość pracy zespołowej w szkole oraz przedszkolu przynosi wiele wymiernych korzyści. Przede wszystkim członkowie zespołu mogą dzielić się wiedzą i umiejętnościami podczas wykonywanych wspólnie zadań – tym samym wykonują je lepiej, szybciej i efektywniej. Ponadto poprawia się jakość nauczania, wychowania i organizacja pracy placówki. Dzięki wspólnym decyzjom minimalizuje się ryzyko popełniania i przeoczenia indywidualnych błędów. Doświadczeni członkowie zespołu mogą podzielić się wiedzą z młodszymi nauczycielami. Wspólna praca zbliża ludzi, ułatwia współdziałanie, wzmacnia więź i integruje społeczność szkolną. Przynależność do zespołu, świadomość możliwości podzielenia się problemami zawodowymi przyczynia się do poczucia bezpieczeństwa, a także zaspokaja potrzebę przynależności. Taka forma pracy spełnia zasadę „nic o nas bez nas” – nauczyciele mają poczucie, że świadomie i bezpośrednio wpływają na podejmowane decyzje.


 

Powołanie zespołu i wyłonienie przewodniczącego


 

Zespoły w placówce może tworzyć dyrektor. Ich pracą powinien kierować przewodniczący zespołu, powołany przez dyrektora, na wniosek zespołu.


 

Procedura powołania zespołu


 

Krok 1: Określenie celu powstania zespołu.

Krok 2: Ustalenie składu zespołu.

Krok 3: Powołanie członków zespołu.

Krok 4: Wyłonienie kandydata na przewodniczącego i przedstawienie kandydatury dyrektorowi.

Krok 5: Powołanie przewodniczącego zespołu przez dyrektora szkoły.

Krok 6: Określeniu sposobu pracy zespołu.

Krok 7: Podział zadań pomiędzy członków zespołu.

Krok 8: Ustalenie zasad monitoringu i ewaluacji pracy zespołu.


 

Procedura powołania przewodniczącego zespołu


 

Krok 1: Dyrektor podaje informację o powołaniu zespołu oraz jego składzie.

Krok 2: Na pierwszym zebraniu zwołanym przez dyrektora nowo powołany zespół wybiera kandydata na przewodniczącego.

Krok 3: Przedstawiciel lub przedstawiciele zespołu składają wniosek do dyrektora o powołanie przewodniczącego zespołu, którego kandydatura została wyłoniona na pierwszym zebraniu.

Krok 4: Dyrektor powołuje nauczyciela do pełnienia roli przewodniczącego zespołu.


 

Organizacja pracy zespołów w szkole i przedszkolu