Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 31 LIPCA 2018

 

Finansowanie zadań oświatowych – omówienie projektu ustawy

 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Finansowanie zadań oświatowych -  nowe regulacje dla szkół

 

Do podpisu Prezydenta RP trafiła Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Jak podkreśla  MEN przyjęcie Ustawy jest pierwszym etapem planowanych rozwiązań, które „docelowo uporządkują system finansowania zadań oświatowych, aby był przejrzysty i łatwiejszy w stosowaniu przez samorządy, organy prowadzące szkoły, a także dyrektorów szkół i placówek”. W poniższym artykule w kilku punktach przybliżone zostają najważniejsze zmiany dotyczące finansowania zadań oświatowych.

 

Nowe zasady udzielania dotacji

 

Najważniejszą zmianą wprowadzoną Ustawą o finansowaniu zadań oświatowych jest zmiana zasad udzielania dotacji oświatowej. Zamiast uzależnienia naliczania dotacji od rodzaju szkoły wprowadzono zasadę, że dotacja będzie naliczana w odniesieniu do kwoty  przewidzianej  w  części  oświatowej  subwencji  ogólnej  dla  jednostek samorządu terytorialnego. Przed zmianą dotacja była obliczana według wydatków bieżących zaplanowanych w danej jednostce samorządu terytorialnego na prowadzenie szkół danego typu i rodzaju. Dotychczasowe uregulowania nie definiowały „rodzaju szkoły”, co powodowało problemy interpretacyjne. Zmiany mają w założeniu uprościć system określania wysokości dotacji oraz wyeliminować pojawiające się wątpliwości i rozbieżności w systemie udzielania dotacji.

 

Dotacje dla szkół będą naliczane następująco:

 

  1. w przypadku szkół publicznych – dotacja określana będzie na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na takiego ucznia i przemnażana dodatkowo przez wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu. Przepisy te będą stosowane odpowiednio w przypadku szkół będących i niebędących szkołami specjalnymi,
  2. w przypadku szkół niepublicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki – dotacja określana będzie na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej w części oświatowej subwencji dla jednostki samorządu terytorialnego na takiego ucznia danego typu szkoły,
  3. w przypadku szkół niepublicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki – dotacja określana będzie na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego (art. 26 ust. 1–2 Ustawy),
  4. dla szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki uzależniona będzie od zdanego egzaminu przez ucznia (egzamin maturalny potwierdzony świadectwem dojrzałości lub egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie potwierdzony dyplom potwierdzające kwalifikacje zawodowe). Część dotacji będzie wypłacana jak dotychczas na ucznia, a część po zdanym egzaminie – w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej, pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę udokumentuje zdanie egzaminu.

 

Zmiany w dotacji podręcznikowej