OPUBLIKOWANO: 31 LIPCA 2018
Finansowanie zadań oświatowych – omówienie projektu ustawy
Finansowanie zadań oświatowych - nowe regulacje dla szkół
Do podpisu Prezydenta RP trafiła Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Jak podkreśla MEN przyjęcie Ustawy jest pierwszym etapem planowanych rozwiązań, które „docelowo uporządkują system finansowania zadań oświatowych, aby był przejrzysty i łatwiejszy w stosowaniu przez samorządy, organy prowadzące szkoły, a także dyrektorów szkół i placówek”. W poniższym artykule w kilku punktach przybliżone zostają najważniejsze zmiany dotyczące finansowania zadań oświatowych.
Nowe zasady udzielania dotacji
Najważniejszą zmianą wprowadzoną Ustawą o finansowaniu zadań oświatowych jest zmiana zasad udzielania dotacji oświatowej. Zamiast uzależnienia naliczania dotacji od rodzaju szkoły wprowadzono zasadę, że dotacja będzie naliczana w odniesieniu do kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Przed zmianą dotacja była obliczana według wydatków bieżących zaplanowanych w danej jednostce samorządu terytorialnego na prowadzenie szkół danego typu i rodzaju. Dotychczasowe uregulowania nie definiowały „rodzaju szkoły”, co powodowało problemy interpretacyjne. Zmiany mają w założeniu uprościć system określania wysokości dotacji oraz wyeliminować pojawiające się wątpliwości i rozbieżności w systemie udzielania dotacji.
Dotacje dla szkół będą naliczane następująco:
- w przypadku szkół publicznych – dotacja określana będzie na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na takiego ucznia i przemnażana dodatkowo przez wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu. Przepisy te będą stosowane odpowiednio w przypadku szkół będących i niebędących szkołami specjalnymi,
- w przypadku szkół niepublicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki – dotacja określana będzie na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej w części oświatowej subwencji dla jednostki samorządu terytorialnego na takiego ucznia danego typu szkoły,
- w przypadku szkół niepublicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki – dotacja określana będzie na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego (art. 26 ust. 1–2 Ustawy),
- dla szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki uzależniona będzie od zdanego egzaminu przez ucznia (egzamin maturalny potwierdzony świadectwem dojrzałości lub egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie potwierdzony dyplom potwierdzające kwalifikacje zawodowe). Część dotacji będzie wypłacana jak dotychczas na ucznia, a część po zdanym egzaminie – w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej, pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę udokumentuje zdanie egzaminu.
Zmiany w dotacji podręcznikowej