Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 17 LISTOPADA 2017

 

Wynagrodzenie dyrektora i pracowników przedszkola niepublicznego z dotacji

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 60 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2016 r. poz. 1047).

 

Do końca 2013 r. pojawiały się odmienne interpretacje przepisów Ustawy o systemie oświaty dotyczących możliwości pokrywania wynagrodzenia osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne, pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tego przedszkola, z dotacji otrzymywanej od jednostki samorządu terytorialnego. Od 1 stycznia 2014 r. zaczęła jednak obowiązywać nowa treść art. 90 ust. 3d Ustawy, która wyraźnie wskazuje na taką możliwość, o ile zostaną spełnione warunki wskazane w tej regulacji.

 

Warto natomiast przeanalizować obowiązujące regulacje pod kątem możliwości pokrywania z dotacji wynagrodzenia dyrektora, który nie jest osobą prowadzącą przedszkole, a także wynagrodzeń pozostałych pracowników placówki.

 

Wynagrodzenie dyrektora będącego osobą prowadzącą przedszkole

 

Zgodnie z art. 90 ust. 3d Ustawy o systemie oświaty dotacje są przeznaczane na dofinansowanie realizacji zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystywane wyłącznie na:

 

  1. pokrycie wydatków bieżących przedszkoli, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności przedszkola, w tym na:

 

  1. wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej przedszkole, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola,
  2. sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe.

 

z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,

2) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:

 

  1. książki i inne zbiory biblioteczne,
  2. środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w przedszkolach,
  3. sprzęt sportowy i rekreacyjny,
  4. meble,
  5. pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości, w momencie oddania do używania.

 

Przepis ten umożliwia zatem pokrywanie z dotacji wynagrodzenia osoby prowadzącej przedszkole, o ile osoba ta pełni jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki. Istotny w tym przepisie jest fakt zaliczenia takiego wynagrodzenia do wydatków bieżących, które mogą być z dotacji pokrywane.

 

Wynagrodzenie dyrektora niebędącego osobą prowadzącą przedszkole oraz wynagrodzeń pozostałych pracowników

 

O ile przywołana regulacja mówi wprost o możliwości pokrywania z dotacji wynagrodzenia osoby prowadzącej, pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora przedszkola, o tyle nie wspomina, czy taka możliwość istnieje w przypadku dyrektora, który nie jest osobą prowadzącą, a jedynie jest przez nią na tym stanowisku zatrudniany. W tym przypadku wynagrodzenie dyrektora podlega takim zasadom jak wynagrodzenie pozostałych pracowników przedszkola, zarówno pedagogicznych, jak i niepedagogicznych, którzy są pracownikami zatrudnionymi przez osobę prowadzącą.