Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 13 LISTOPADA 2017

 

Jak założyć żłobek oraz klub dziecięcy

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki

 
Podstawa prawna:
 

  • Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 157 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz.U. z 2014 r. poz. 925),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 stycznia 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2014 r. poz. 193).

 
Żłobki
 
Żłobek jest jedną z form opieki nad dziećmi od ukończenia 20. tygodnia życia do 3. roku życia, którego celem jest pomoc rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z opieką nad dziećmi. Żłobek powinien zapewniać podopiecznym opiekę w warunkach zbliżonych do warunków domowych, a więc powinno w nim być bezpiecznie i przytulnie, a z pomocą odpowiednio przygotowanej kadry maluch powinien mieć możliwość zdobywania nowych umiejętności społecznych i uczenia się samodzielnej zabawy.
 
Żłobki mogą tworzyć osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W celu utworzenia żłobka należy zarejestrować działalność gospodarczą. Podmiot tworzący instytucję ustala statut żłobka, określając w szczególności:
 

  • nazwę i miejsce jego prowadzenia,
  • cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
  • warunki przyjmowania dzieci,
  • zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku.

 
Prowadzenie żłobka wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Rejestr prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka.
 
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych zawiera:
 

  • w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu,
  • numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano,
  • oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych,
  • w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie,
  • oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy,
  • w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL.

 
Wpis do rejestru podlega opłacie w wysokości nie wyższej niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wraz z wnioskiem o wpis do rejestru podmiot przedstawia stosowne oświadczenie. Wysokość opłaty ustalana jest przez radę gminy w drodze uchwały. Jeżeli gmina jest podmiotem tworzącym żłobek, jest zwolniona z opłaty za wpis do rejestru.
 
W celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku burmistrz lub prezydent miasta może żądać:
 

  • odpisu z odpowiedniego rejestru,
  • dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • zaświadczenia o niekaralności lub
  • dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek.

 
Na portalu Emp@tia, dostępnym pod adresem w module E-wnioski, udostępniono usługę umożliwiającą złożenie elektronicznego wniosku o wpis do rejestru żłobków – zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie wzorów dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.
 
Klub dziecięcy
 
Klub dziecięcy jest jedną z form opieki nad małymi dziećmi, których celem jest pomoc rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z opieką nad dziećmi. Opieka w klubie dziecięcym jest sprawowana nad dziećmi w wieku od ukończenia pierwszego roku życia. Klub dziecięcy powinien zapewniać dzieciom opiekę w warunkach zbliżonych do warunków domowych, zapewniać bezpieczeństwo, możliwość zdobywania nowych umiejętności społecznych oraz naukę samodzielnej zabawy.
 
Kluby dziecięce mogą tworzyć osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W celu utworzenia klubu dziecięcego należy zarejestrować działalność gospodarczą.
 
Podmiot tworzący klub dziecięcy ustala statut klubu, określając w szczególności:
 

  • nazwę i miejsce jego prowadzenia,
  • cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
  • warunki przyjmowania dzieci,