OPUBLIKOWANO: 13 LISTOPADA 2017
Konflikt dyrektora z pracownikiem pedagogicznym i niepedagogicznym
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5 poz. 46).
Jednym z elementów wprowadzanej reformy oświatowej i związanych z nią zmian w szkołach jest pojawienie się wielu stresujących sytuacji, zarówno dla dyrektorów, jak i pracowników, w efekcie których może dochodzić do konfliktów. Konflikt jest zjawiskiem nieuniknionym, mającym neutralne bądź pozytywne zabarwienie, i dotyczy konkretnego problemu, a nie osoby. Nie ma sposobu, by całkowicie wyeliminować z życia sytuacje sporne, warto więc poznawać sposoby ich konstruktywnego rozwiązywania.
Konflikty w placówce oświatowej mogą powstawać z rozmaitych przyczyn. Mogą to być m.in.:
- brak sprawnej organizacji pracy szkoły (improwizacja),
- nieprzestrzeganie dyscypliny pracy,
- narzucony (bez uzgodnienia) przydział zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- stronniczość dyrektora szkoły (uprzywilejowanie jednych, a nieuwzględnienie interesów innych),
- brak troski o sprawy bytowe nauczycieli (ze strony dyrektora, organizacji),
- niezdrowa atmosfera (intrygi, plotki),
- różnice w wykształceniu kadry pedagogicznej,
- niewłaściwy system opinii i oceny,
- niewłaściwa obsada stanowiska kierowniczego,
- sprawa przyznawania nagród, wyróżnień i odznaczeń,
- różnica zdań na tle wydawania poleceń uczniom (na linii wychowawca klasy–nauczyciel).
W każdym przypadku konfliktu konieczne jest zbadanie jego przyczyn. Niewątpliwie konflikty między nauczycielami czy pracownikami niepedagogicznymi a dyrektorem szkoły zakłócają atmosferę współpracy w zespole, ale także nie pozostają bez wpływu na pracę nauczyciela z uczniami. Dezorganizują one wzajemne stosunki w pracy, wprowadzają różnorodne zaburzenia w jej organizacji. Trudne do rozwiązania sytuacje między dyrektorem a nauczycielami powodują m.in. pogorszenie się stosunków osobistych, chaos i dezorganizację, podział pracowników na obozy, nieufność wobec pracowników, osłabienie dyscypliny pracy, izolację pracowników, manifestację wrogości, poczucie zagrożenia.


