Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 10 LISTOPADA 2017
 

Program „MALUCH plus” na 2018 r.

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 
Podstawa prawna:
 

  • Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 157 ze zm.).

 
Program „MALUCH” jest organizowany corocznie na podstawie art. 62 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Zgodnie z tą regulacją minister właściwy ds. rodziny opracowuje resortowe i rządowe programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech oraz wspiera owe programy finansowo. Ich opracowanie i realizacja odbywa się we współpracy z wojewodą.
 
Programy mogą być kierowane do podmiotów, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. Ustawy, czyli gmin, osób fizycznych oraz osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
 
Cel programu
 
Zgodnie z ogłoszeniem dostępnym na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej celem Programu „MALUCH plus” 2018 jest zwiększenie dostępności terytorialnej i finansowej miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów dla wszystkich dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych oraz wymagających szczególnej opieki. Zgodnie z celami sformułowanymi w pkt 2 Programu przyczynia się on:
 
„w sposób pośredni do realizacji Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu «EUROPA 2020». Strategia ta wskazuje, że jednym z priorytetów jest rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu, zaś celem jest zwiększenie stopy zatrudnienia. Stąd też należy prowadzić działania sprzyjające zatrudnieniu kobiet, a w tym względzie duże znaczenie ma m.in. zapewnienie dostępu do opieki nad dziećmi. Program w 2018 r., by wzmocnić działania w obszarze rynku pracy, będzie dodatkowo finansowany ze środków Funduszu Pracy, a przy rozdysponowywaniu tych środków preferencyjnie będą mogły być traktowane wnioski z powiatów o stopie bezrobocia przekraczającej 150% przeciętnej w kraju. Środki te mają umożliwić aktywizację zawodową rodziców, w szczególności tych osób bezrobotnych, które dotychczas nie mogły podjąć pracy ze względu na konieczność sprawowania bezpośredniej opieki nad dziećmi do lat 3, wiążącą się m.in. z brakiem dostępu terytorialnego i finansowego do instytucji opieki. Dodatkowo, zgodnie z założeniami programu, rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 pozytywnie wpłynie na wzrost zatrudnienia – w tworzonych instytucjach konieczne będzie zatrudnienie opiekunów i pozostałej kadry. Program przyczynia się do realizacji Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju”.
 
Zgodnie z założeniami programu wpisuje się on w zadania wynikające m.in. ze:
 

  • Strategii Rozwoju Kraju 2020 (Obszar strategiczny II. Konkurencyjna gospodarka, Cel II.4. Rozwój kapitału ludzkiego, Priorytetowe kierunki interwencji publicznej II.4.1. Zwiększenie aktywności zawodowej oraz II.4.2. Poprawa jakości kapitału ludzkiego; Obszar strategiczny III. Spójność społeczna i terytorialna, Cel III.1. Integracja społeczna, Priorytetowy kierunek interwencji publicznej III.1.1. Zwiększenie aktywności osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym),
  • Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 (Cel szczegółowy: 1. Wzrost zatrudnienia, Kierunek interwencji: Rozwój form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3).

 

Poniżej przedstawiamy porównanie ubiegłorocznej i tegorocznej edycji programu:

 

 
Program „MALUCH plus” 2018
 
Program „MALUCH plus” 2017
Program realizowany jest w jednej edycji złożonej z czterech modułów, przy czym moduł 1 dzieli się na moduły 1a oraz 1b Program realizowany był w jednej edycji złożonej z czterech modułów
Moduł 1 (dla JST) – tworzenie nowych miejsc opieki i zapewnienie funkcjonowania tych miejsc, a także samo utworzenie miejsc:
 
  • moduł 1a: