Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 31 PAŹDZIERNIKA 2017

 
Przedszkole artystyczne

 

Opracowała: Joanna Łukowicz-Loska, autorka indywidualnych metod pracy z uczniami wybitnie zdolnymi i dysfunkcyjnymi, prywatny nauczyciel wielu uczniów i studentów, autorka badań i analiz dotyczących zagadnień filologicznych, pedagogicznych i społecznych, recenzentka, krytyk, powieściopisarka

 
Podstawa prawna:
 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 
„Nasz mały artysta” – często w ten sposób najbliżsi komplementują dziecko, kiedy odważy się wystąpić przed rodziną, zaśpiewać czy zatańczyć na przyjęciu, wykonać samodzielnie laurkę. Dziecko rezolutnie odpowiada, że nauczyło się tego wszystkiego w przedszkolu, bo tam właśnie śpiewają, tańczą, grają na instrumentach, występują w przedstawieniach – tam są artystami. Przedszkole artystyczne to kuźnia talentów.
 
Idea i misja
 
Przedszkola o profilu artystycznym cieszą się dużym zainteresowaniem. Wśród rodziców są wymieniane jako placówki, do których najchętniej posłaliby swą pociechę, więc bywa, że na miejsce w takim przedszkolu trzeba nieco dłużej zaczekać. Ich dyrektorzy mają możliwość stworzenia programu artystycznego w oparciu o obowiązująca podstawę programową, z uwzględnieniem własnych, autorskich pomysłów. Rodzic, dokonując wyboru, kieruje się przede wszystkim ofertą programową, ale i samą nazwą. Często przedszkola artystyczne w swojej nazwie zawierają cząstkę „arte”, na zasadzie odniesienia do innych języków, wprost wskazującą na sztukę. W przypadku przedszkoli artystycznych nazwa jest istotna, wskazuje bowiem na charakter placówki. Istnieją zatem przedszkola o nazwach: „Artystyczna kraina” czy „Mali artyści”, choć nie wszystkie nazwy sugerują ich profil (np. „Nasza bajka”, „Wesoła nutka”, „Magiczna chatka”).
 
„Wybór słów w komunikacie, jakim jest nazwa przedszkola prywatnego, jest podyktowany konotacjami przypisanymi tym słowom. Elementy zawarte w nazwie placówki przekazują informacje i zarazem wywołują reakcję dzięki określonym emocjom, które budzą” (Kułakowska, s. 308). Wybór nazwy ma służyć skojarzeniom, nie odbywać się na zasadzie denotacji (Lizak, 2006, s. 31). Większość nazw z tej grupy poprzez użycie przymiotników „bajkowy”, „baśniowy”, „magiczny”, „zaczarowany” wprowadza asocjacje ze szczęśliwym dzieciństwem, którego atrybutami są bajki i beztroskie zabawy (Kułakowska, s. 309).
 
Dyrektorzy tego typu przedszkoli chcą, by od najwcześniejszych lat ich wychowankowie mieli kontakt ze sztuką, byli edukowani artystycznie, aby stymulowano ich rozwój i zachęcano do samodzielnego wyrażania się poprzez teatr, muzykę, śpiew, taniec. W ofertach przedszkoli niepublicznych pojawiają się zapewnienia dotyczące wizji placówki – odnoszą się one do systemu pracy (np. Carla Orffa – pedagoga, muzyka i kompozytora), w której aktywność twórcza zajmuje szczególne miejsce i gdzie dzieciom towarzyszy ruch i rozwój muzyczny, opis programu dostosowanego do grup wiekowych, rodzaju zajęć związanych ze sztuką (nauka śpiewu, tańca czy plastyki), kształtujących swobodę, odwagę i umiejętność autoprezentacji.
 
Zdarza się, że przedszkola pracują na wzór pracowni artystycznych. Powstanie grup-pracowni inspirowane jest profesjonalnymi pracowniami oraz studiami artystów i twórców. W takich placówkach wykorzystuje się praktyczną wiedzę na temat arteterapii. Ważnym aspektem tych działań jest stworzenie odpowiedniej atmosfery twórczej, umożliwienie dziecku kontaktu z profesjonalnym warsztatem artystycznym oraz pedagogiem-artystą. Pedagodzy takich przedszkoli są zdania, że tylko w miejscach, w których stwarza się dzieciom odpowiednie warunki, otacza opieką i wsparciem, powstają prace, które można nazwać sztuką. Dzieci tworzą swoje prace z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, występują na prawdziwej scenie, mają salę baletową i muzyczną.
 
Przedszkola artystyczne nie zastępują prywatnych lekcji baletu, gry na instrumentach, lekcji śpiewu. Proponują jednak ofertę opartą na holistycznym podejściu do edukowania dziecka poprzez obcowanie ze sztuką. Mają z reguły szeroki wachlarz zajęć oraz kadrę artystów-nauczycieli.
 
Założenia programowe