OPUBLIKOWANO: 31 PAŹDZIERNIKA 2017
Edukacja artystyczna w przedszkolu publicznym
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
„Nasz mały artysta” – często w ten sposób najbliżsi komplementują dziecko, kiedy odważy się wystąpić przed rodziną, zaśpiewać czy zatańczyć na przyjęciu, wykonać samodzielnie laurkę. Dziecko rezolutnie odpowiada, że nauczyło się tego wszystkiego w przedszkolu, bo tam właśnie śpiewają, tańczą, grają na instrumentach, występują w przedstawieniach – tam są artystami. Przedszkole artystyczne to kuźnia talentów.
Edukacja artystyczna w placówkach publicznych
Na rozwijanie sfery artystycznej w placówkach publicznych kładzie się duży nacisk, w tym aspekcie pojawia się najwięcej innowacji i autorskich metod pracy z dziećmi. Zajęcia artystyczne cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród przedszkolaków, jak i ich opiekunów.
Dyrektorzy przygotowują ofertę edukacji artystycznej w oparciu o obowiązującą podstawę programową. Ogólnym celem zajęć tego typu jest stwarzanie warunków do kontaktu wychowanków ze sztuką, dążenie do tego, by byli edukowani artystycznie, aby stymulowano ich rozwój i zachęcano do samodzielnego wyrażania się poprzez teatr, muzykę, śpiew, taniec.
Edukacja artystyczna realizowana na zajęciach w przedszkolu „otwiera” dziecko na sztukę, wskazuje możliwości twórczego działania, aczkolwiek nie zastępuje prywatnych lekcji baletu, gry na instrumentach, lekcji śpiewu. Nauczyciele prowadzą zajęcia w taki sposób, aby poprzez zabawę, wzajemną integrację, wykonywanie prac maluchy mogły obcować ze sztuką i starają się zaproponować im szeroki wachlarz zajęć artystycznych.
W placówkach państwowych nauczyciele często wdrażają autorskie programy edukacji muzycznej. Prowadzą zajęcia popołudniowe w formie rodzinnych spotkań plastycznych, np. przy muzyce klasycznej, propagują zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych.
Założenia programowe
Przedszkola swoją działalność opierają na wytycznych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Muszą zatem realizować wskazane w tym dokumencie zadania, czyli po pierwsze, organizować odpowiednie warunki do wspierania wielokierunkowej aktywności dziecka (pkt 1). Zadaniem przedszkola jest tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka, m.in. do muzyki, tańca, teatru, plastyki (pkt 9). Nauczyciele dbają o to, aby codziennie dziecko mogło brać udział w zajęciach artystycznych. Większość z nich realizowana jest podczas zajęć kierowanych, cyklicznie w ciągu całego roku. Jako zajęcia dodatkowe, z reguły osobno płatne, prowadzi się lekcje tańca klasycznego, indyjskiego, zumby, zajęcia baletowe, zajęcia gry na flecie czy cymbałkach. Niektóre dzieci uczęszczają na dodatkowe lekcje śpiewu. W ramach zajęć popołudniowych proponuje się dzieciom ze starszych grup udział w przygotowaniach do występów scenicznych, przedstawieniach teatralnych, jasełkach.


