STAN PRAWNY NA 25 MARCA 2025
Arkusz organizacji pracy szkoły szczegółowo określa organizację nauki, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Osobą odpowiedzialną za tworzenie go jest dyrektor placówki. O czym należy pamiętać, przygotowując arkusz organizacji?
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli podaje szczegółowe wytyczne dotyczące wymaganej zawartości arkusza. Ponadto, jak wynika z art. 9d ust. 8 Karty nauczyciela: „Dyrektor szkoły corocznie, w arkuszu organizacji szkoły, o którym mowa w art. 110 Ustawy Prawo oświatowe, podaje liczbę nauczycieli przystępujących do postępowań egzaminacyjnych lub postępowań kwalifikacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy arkusz organizacji, oraz wskazuje terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań”.
Ważne!
Za prawidłowe przygotowanie arkusza organizacji pracy szkoły oraz terminowe dostarczenie go do organu prowadzącego odpowiada dyrektor szkoły, nawet jeśli zleca jego przygotowanie innemu pracownikowi placówki.
Dyrektor, przystępując do tworzenia arkusza organizacyjnego, powinien brać pod uwagę obowiązujące prawo. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że zgodnie z aktualną linią orzeczniczą dyrektor szkoły nie jest związany wytycznymi organu prowadzącego dotyczącymi opracowywania arkusza organizacyjnego (przykładowo Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2017 r., I OSK 2828/16). Rozporządzenie w prawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli przywróciło obowiązek opiniowania arkusza przez kuratora, ale o opinię ubiega się organ prowadzący, a nie dyrektor szkoły.
Zadaniem dyrektora jest jedynie zdobycie opinii związków zawodowych oraz rady pedagogicznej. Decydujący głos w tej sprawie ma jednak organ prowadzący, który ostatecznie zatwierdza przedłożony przez dyrektora projekt arkusza lub zleca dokonanie w nim zmian. W przypadku niejasności dyrektor zostanie poproszony o ich wyjaśnienie.
Jakie terminy obowiązują dyrektora?
Zgodnie z § 17 ww. Rozporządzenia dyrektorzy szkół są zobowiązani dostarczyć arkusz organizacyjny do organu prowadzącego po zaopiniowaniu przez zakładowe organizacje związkowe do 21 kwietnia. Opinia zakładowych organizacji związkowych będzie wydawana w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania arkusza, nie później niż do 19 kwietnia.
Kolejne zadania należą do organu prowadzącego, który zobowiązany będzie uzyskać opinię organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad daną szkołą, a następnie podjąć decyzję o zatwierdzeniu (lub nie) arkusza. Będzie to musiało nastąpić w terminie do 29 maja, przy czym opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą będzie wydawana w terminie 10 dni roboczych od otrzymania arkusza, nie później niż do 20 maja.
W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza do 30 września:
- wymagane opinie wydawane będą w terminie czterech dni roboczych od dnia otrzymania zmian,
- organ prowadzący szkołę będzie zatwierdzać zmiany nie później niż w terminie siedmiu dni roboczych od dnia ich otrzymania.
W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza po 30 września organ prowadzący będzie zatwierdzać te zmiany w terminie siedmiu dni roboczych od ich otrzymania.
Materiały, z których należy korzystać, tworząc arkusz:
- informacje zawarte w przepisach oświatowych,
- plany nauczania dla wszystkich oddziałów,
- dokumentacja kadrowa,
- plan naboru nowych uczniów na przyszły rok szkolny.
Jakie informacje należy zamieścić w arkuszu?
Według zapisów w § 17 ww. Rozporządzenia arkusz organizacji szkoły powinien określać liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze:
- imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć, w tym liczbę godzin tych zajęć,
- liczbę nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 KN,
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych,
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- liczbę oddziałów poszczególnych klas,
- liczbę ucznióww poszczególnych oddziałach,
- dla poszczególnych oddziałów:
- tygodniowy lub semestralny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
- tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego, jeżeli takie zajęcia są prowadzone w szkole,
- tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
- wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
- wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- wymiar i przeznaczenie godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego,
- tygodniowy lub semestralny wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli,
- liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie,
- liczbę uczniów korzystających z opieki świetlicowej, liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz liczbę nauczycieli prowadzących zajęcia świetlicowe,
- liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.
Arkusz organizacji szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, określa także szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w tym oddziale, przede wszystkim:
- liczbę nauczycieli ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze,
- imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli, a także liczbę etatów przeliczeniowych tych nauczycieli,
- liczbę nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 KN,
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników,
- liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników,
- liczbę oddziałów przedszkolnych,
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach przedszkolnych,
- tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, jeżeli takie zajęcia są prowadzone w oddziale przedszkolnym,