Rola kar i nagród w wychowaniu dzieci żłobkowych
Kary i nagrody należą do powszechnie stosowanych metod wychowawczych w żłobku. Jednak nie zawsze dorośli wiedzą, kiedy i jak karać dzieci, aby takie oddziaływanie wychowawcze przynosiło oczekiwany skutek. Maluchy w bardzo nielicznych przypadkach świadomie zachowują się złośliwie czy z premedytacją. U podstaw wielu agresywnych reakcji leżą niepokój, frustracja, poczucie niezadowolenia, niezrozumienia bądź niedostrzeżenia.
Czy i jak karać dzieci w żłobku?
Nie ma jednej sprawdzonej reguły dotyczącej karania i nagradzania najmłodszych. Wiadomo tylko tyle, że karać i nagradzać należy z umiarem, a właściwy środek powinien być dobrany z uwzględnieniem poziomu wrażliwości dziecka, jego usposobienia i systemu wychowawczego stosowanego w domu. Na skuteczność oddziaływań wychowawczych opiekunów w żłobku mają wpływ różne czynniki – np. stan zdrowia dziecka i jego wrodzone cechy, temperament i osobowość pracownika żłobka, a także konsekwencja (bądź jej brak) w egzekwowaniu od maluszka wymagań. Istotny jest również rodzaj stosowanych kar i nagród.


