STAN PRAWNY NA 7 MARCA 2025
Sposób prowadzenia dokumentacji przedszkola dotyczącej nauczania oraz działań wychowawczo-opiekuńczych określa Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Zgodnie z zapisami tego aktu, przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym. W przedszkolu prowadzone są również dzienniki innych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
Przywołane Rozporządzenie określa również sposób postępowania w przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub innych zdarzeń losowych oraz wskazuje sposób korygowania błędów w dokumentacji. Warto tu przypomnieć, że sprostowania błędu dokonuje osoba, która go popełniła, dyrektor przedszkola bądź osoba przez niego do tej czynności upoważniona. Sprostowania dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie tym kolorem nad skreślonymi wyrazami właściwych danych, a także naniesienie daty i złożenie czytelnego podpisu.
W jaki sposób planować pracę z dziećmi w przedszkolu, tego Rozporządzenie nie wskazuje, mimo że planowanie tej pracy jest jednym z ważniejszych zadań nauczycieli. Obowiązek planowania pracy przez nauczyciela wynika zarówno z zapisów Ustawy Karty nauczyciela, jak i Ustawy Prawo oświatowe